Hem » Film, Recension, Videohyllan » Blu-Ray: Torment

Regi: Jordan Barker
Skådespelare: Katharine, Isabelle, Stephen McHattie, Peter DaCunha, Robin Dunne.
Längd: 80 min
Utkommen på svensk dvd: 2014-12-29
betyg-1

———

tormentInte nog med att 7-åriga Liam har förlorat sin mor, han har dessutom fått en styvmor som han inte alls gillar. Liams far Cory gör allt han kan för att hans nya fru Sarah ska komma överens med sonen, men det vill sig bara inte. I ett försök att ge den nya familjesammansättningen lite kvalitetstid tillsammans och förhoppningsvis låta Liam vänja sig vid Sarah i lugn och ro så tar Cory med dem till sitt semesterhus ute på landsbygden. Någonting verkar dock inte stå helt rätt till och det dröjer inte länge innan de inser att de inte är ensamma i huset. Det visar sig att huset har ockuperats av en kultliknande familj med starka sadistiska drag och deras avsikt är att göra Liam till en av dem, men deras avsikt gällande Cory och Sarahs öde är dessvärre något helt annat.

Klyschorna står som spön i backen i denna film och varken jumpscare-scenerna eller den obligatoriska twisten mot slutet bjuder på några särskilda överraskningar. Skådespelarinsatserna är visserligen inte fullt så horribla som de annars gärna blir när skräckfilmer drar åt det mer extrema hållet, men det hjälper tyvärr inte särskilt mycket när varken manus eller regi håller måttet överhuvudtaget. Specialeffekterna är förvånansvärt ojämna i sin kvalitet och det bidrar mycket till ett övergripande sämre intryck. Hade effekterna och filmkvaliteten genomgående varit sämre så hade man kanske kunnat finna det underhållande i egenskap av att vara en B-film, men nu när det uppenbarligen fanns en hygglig budget (åtminstone tillräcklig för att använda ordentliga filmkameror och till att få med sig Stephen McHattie från Watchmen och 300) så blir det bara taffligt och irriterande. När inte ens tortyrscenenerna i en film med detta namn kan leverera ordentligt så finns det inte mycket hopp kvar. Denna film är i princip en handbok i hur man skriver en tråkig och förutsägbar skräckis. Att ta sig igenom Torment är onekligen en plåga (pun intended), om än inte på det vis som regissören nog hade tänkt sig.

Inte heller bjuder denna utgåva på något extramaterial värt namnet, vilket är synd när man trots allt har gott om utrymme på en Blu-ray för att lägga in ”making of”-dokumentärer, skådespelarintervjuer, kommentarspår, ett gäng trailers eller andra liknande trevligheter – men nej, här får man nöja sig med en titeltrailer och ett litet galleri med foton från inspelningen. Det finns verkligen ingenting som räddar Torment från att få en etta i betyg.

Linus Abrahamson är musiker och frilansskribent