Scen: Triss i stress på Lerbäcks teater
Recension, Scen onsdag, mars 4th, 2015Lerbäcks teater. Fars och tre rätters middag
Triss i stress av Johan Gille, Peter Nyström
Regi: Johan Gille, Peter Nyström
Medverkande: Daniel Andersson, Fredrik Andersson, Mathias Blad, Jenny Gille, Anna Henningsson, Ulrik Spjut
Kostym: Jenny Gille
Spelas till den 2 maj 2015
Betyg:
Det är alltid med höga förväntningar man besöker Lerbäcks teater. De är kända för att leverera. Nu är det vår och då är det fars-tajm. Årets föreställning heter Triss i stress och gör skäl för namnet. Inledningen är en aning trevande. Sen är det full gas tills kaffet är urdrucket och allt är över.
Örjan och Marie-Louise driver ett äldreboende som inte riktigt bär sig. För att få det att gå i hop, kombineras boendet med ett fågelpensionat. Misstag begås och alla fåglar registreras som människor hos kommunen. Boendet håvar in storkovan. En peng för varje pippi. Som om inte det vore nog har Örjan, Marie-Louise (Jenny Gille) ovetandes, sålt deras båt. Som såklart också heter Marie-Louise. Båten ska köpas tillbaka innan båtsäsongen börjar, och Marie-Louise hållas utanför. Ja, ni förstår. Det blir missförstånd, förvecklingar och förväxlingar. Ulrik Spjut gör Örjan. En ganska förslagen äkta man som på ett innovativt sätt löser alla problem som uppstår. Än är det att fixa till en av tre bröder – alla spelade av Fredrik Andersson – så att denne kan agera lik. Än är det att hålla hustrun borta från skeendets centrum. Mitt i allt ska det hittas en skådespelare till Marie-Louise amatörteatergrupp och parets son (Daniel Andersson) uppvaktas på artonårsdagen. Och visst springs det in och ut genom dörrar.
Spjuts sprudlande energi känns igen från tidigare föreställningar. På samma sätt känner vi igen Mathias Blads mer lakoniske Svante. Kompisen som tvingas till allt från att klä ut sig till åldring till att agera partner till Örjan då allt befinner sig i hejdlöst limbo. Anna Henningson är perfekt som resolut fruntimmer från kommunen som ska inspektera det blomstrande företaget. Jenny Gille och Fredrik Andersson visar stor hantverksskicklighet och finess. Inte minst i gökbranschen.
Mitt i avnjutandet av all god mat som bjuds, finner man sig skratta högt och hejdlöst åt alla dråpliga repliker som smattrar från scenen. Vilka manusmakare, tänker jag när jag åker hem. Och vad roligt man kan ha när man är på norra Europas lantligaste teater.
__________
Agneta Wistrand Rosendal ingår i Kulturdelens redaktion