Hem » Facklitteratur, Recension » Ljudbok: Tjerna : en kaptens hjärta

Ljudbok: Tjerna : en kaptens hjärta

Tjerna: En kaptens hjärta

Josefine Lindén och Daniel ”Tjerna” Tjernström

A Nice Noise

IMG_2478

Daniel ”Tjerna” Tjernström sköt ÖSK:s tusende allsvenska mål  i segermatchen mot Malmö FF 1996 på Behrn Arena. En mittfältare med stil, spelsinne och ett snärtigt vänsterskott. Han gjorde två säsonger till i ÖSK Fotboll. 1998 värvades han till storklubben AIK. Jag har nu återknutit bekantskapen med honom i röstform. Han och hans medförfattare och medberättare  journalisten Josefine Lindén har tillsammans gett ut ljudboken Tjerna : en kaptens hjärta. Den finns också i bokform. A Nice Noise gör en idrottssatsning. Förläggaren Anna von Schéele har nyligen också gett ut en ny ljudbok med Örebroanknytning: Åsa Sandells Bakom garden – ett boxarliv i tio ronder. Båda Anna och Åsa är örebroare.

”Tjerna”, född 1974 i Karlskoga, kom till ÖSK från Degerfors. Det var en kontroversiell värvning eftersom lagen och lagens supportrar inte precis älskar varandra. En hatkärlek i avtagande i en tid då fotbollen blivit en produkt i upplevelseindustrin och spelarna lättrörliga kontraktanställda. Han inledde sin fotbollskarriär i Bråten, upptäcktes i KB Karlskoga, gjorde allsvensk debut i Degerfors och utvecklades starkt i ÖSK. I AIK växte han under sina femton säsonger ut till en smart spelare och representativ lagkapten. Bollen rullade hans väg på sluttampen, och han fick sätta en gyllene slutpunkt för sin karriär genom att avgöra seriefinalen 2009 mot IFK Göteborg med sitt 2-1-mål. En AIK-ikon för alla tider. Med sina över 400 allsvenska matcher tillhör han en exklusiv skara i svensk fotboll.

”Tjerna” börjar lite tvekande när han ska berätta sin historia. Inte så underligt. Utanför planen har han alltid hållit en låg profil och inte framstått som något självklart ämne till lagkapten. Och han är till en början skeptisk till projektet. Men han blir bättre och bättre. Josefine Lindén är superb. Hon verkar vara AIK:are ända nere på molekylär nivå. Och hon brinner för litteraturen, Det ger passionens syre åt boken som också har en moralisk twist. Hon vill nämligen locka fotbollsintresserade in i läsningens underbara, farliga och oändliga värld.
”Tjerna” själv har utvecklats till en bokslukare. Där spelar poeten, sångaren, låtskrivaren Jim Morrison och The Doors en avgörande roll. Han har tillsammans med ÖSK-kompisen Johan Wallinder spanat i Morrisons  värld i Los Angeles. Intervjun med Wallinder är en höjdare.

Tjerna : en kaptens hjärta är ingen regelrätt hyllningsbok eller käck framgångssaga. Tvärtom genom de återberättande intervjuerna och mötena med nyckelpersoner i hans karriär växer en bild fram av fotbollsspelaren och människan ”Tjerna”. Här framträder både spelarnas vardag och  den moderna professionella fotbollens existentiella komplexitet. Men den bjuder också på ett lustfyllt nedslag i en strimma av modern svensk fotbollshistoria för alla fotbollsintresserade. Och samtidigt finns här en mänsklig värme som känns äkta.

Daniel ”Tjerna” Tjernström har förmågan att formulera sig och samtidigt hålla distans till sig själv och andra. Och faktiskt också till fotbollen. Det är förmodligen de kvaliteterna som gjorde honom till en lagkapten med resning. Hans långa karriär har inte varit spikrak även om det kan verka så. Han har haft motgångar men har lärt sig den hårda vägen vad som krävs för att hålla sig kvar på toppen så länge.  Hans fokusering, träningsdisciplin och skötsamhet är ett fullblodsproffs adelsmärken. Förbundskapten Erik Hamrén ger ett uppskattande porträtt av ”Tjerna”. Han hade honom som adept både i Degerfors och AIK. Lika positiv är tidigare AIK-tränaren Rikard Norling.

Det handlar förstås mycket om AIK. Men eftersom ”Tjerna”  knutit starka band med Örebro och en del lagkompisar från ÖSK-tiden finns det många kopplingar till klubben och staden kvar. Han kan tänka sig att flytta tillbaka till Örebro.  Om inte Tjerna hade haft en så snygg morsa hade han kanske inte kommit till ÖSK. Sven ”Dala” Dahlkvist, också med ikonstatus i AIK, skojar till det i en intervju. Vi möter också som tidigare nämnts Johan Wallinder och Mats Rubarth, reflekterande, skarpsinnig och nyanserad. Lagkompis både i ÖSK och AIK. Andra ÖSK-namn som dyker upp är Per Gawelin, Mathias Wahlqvist, Arnor Gudjohnsen, Jonas Pelgander, Dan Sahlin, Stuart Baxter… Baxter – som både spelat i och tränat ÖSK och uppnått kultstatus som AIK-tränare – står för ett bärande citat: ”Att vara tränare i AIK är som att slicka honung från eggen av ett samurajsvärd”. Ett mångtydigt citat som antyder en riskabel och komplicerad balansgång för att lyckas i AIK.

För kapten ”Tjerna” är AIK Sveriges finaste klubb.  Och det vilar något rörande över Josefine Lindéns förbehållslösa kärlek till klubben. De har all rätt till sina känslor. Ytterst handlar det om identitet. Och det begreppet är komplicerat också när det gäller ett fotbollslag. Alla lag har en multiidentitet ur ett historiskt perspektiv. AIK var länge känt som Smokingslirarnas finstämplade klubb. Men det var för länge sedan. Det går i dag inte att bortse från Black Armys framfart eller från Uppdrag Gransknings program om Firman Boys, Hotet Inifrån, från 2013.
Den tillhör AIK:s supportergrupper och har en egen hemsida, Sverigescenen. Av den framgår att Firman är ett  brödraskap.  Övertygat om att fotboll och våld hör ihop. Det stiliserade knogjärnet på hemsidan är en samlande symbol. Firman Boys ser sig som ett slags tempelriddare med rätt att bestämma AIK-hetens rätta essens och uttryck. Alla som inte håller måttet i deras ögon eller anses vara emot AIK benämns fittor, horor eller Judas vare sig det rör sig om spelare, ledare eller domare. De förtjänar att utsättas för psykisk terror och om det inte räcker –  fysiskt våld. Utan gräns.
Brödraskapet ser sig som ”konservativa idealister”: romantiker som vill vårda gamla ideal som klubbkänsla, kontrollera spelarnas skötsamhet under säsong och som vänder sig mot marknadstänket och en fotboll urvattnad till underhållning

Firman Boys metabudskap är klart och tydligt till andra AIK-are och omvärlden: Passa er  jävligt noga, ingen vet var det lurar en FB-anhängare. De talar inte – utan handlar. Hur stort inflytande Firman har i AIK är omöjligt att utröna. Enligt Sverigescenen är det stort. Det gör livet som AIK-are komplicerat.

Dixie Ericson är frilansjournalist