Hem » Kulturdelen rekommenderar, Recension, Skivhyllan, Skivor » CD: Kammarmusik av Erwin Schulhoff

CD: Kammarmusik av Erwin Schulhoff

Erwin Schulhoff: Chamber Music: String Sextet; Sonata No. 2 for Violin and Piano; Duo for Violin and Cello; Cinq Études de jazz (Naxos). Speltid: 68’16.

Spectrum Concerts Berlin

Om en tjeckisk tonsättare med tysk-judiska rötter och kommunistiska sympatier har dödsåret 1942 kan man befara det värsta. Och ja, Erwin Schulhoff dog i lägret Wülzburg i Bayern. Han var då 48 år gammal. Liksom andra tonsättare med liknande öde drabbades Schulhoff av glömska under efterkrigstiden, men sedan 1990-talet kan man tala om en verklig renässans för hans musik. Och det är den i högsta grad värd. Schulhoff var en man av sin tid, och under 1920-talet rör han sig mellan neoklassicism och expressionism – gärna med tydliga jazzinfluenser. Det är den här tiden som uppmärksammas på en ny cd från Naxos. Där framför Spectrum Concerts Berlin, som bland annat rymmer cellisten Thorleif Thedéen, fyra kammarmusikaliska verk. Stråksextetten är ett rytmiskt, uttrycksfullt och rätt våldsamt verk, medan den 2:a violinsonaten och duon för violin och cello visar ett större intresse för melodi och rymmer mycket stämningsrika långsamma satser. Sonaten kan föra tankarna till Bartók, men frågan är om inte den fantastiska duon är det verk som fascinerar mest. De fem jazzetyderna för piano får slutligen representera det glada 20-talet med dess uppsluppna danssalonger där charleston växlar med tango och shimmy och blues. Den här skivan är en riktig godbit för alla som gillar hundra år gammal modern kammarmusik.

__________

PS. Gillar man de jazziga pianostyckena har man all anledning att skaffa albumet Hot Music där Kathryn Stott spelar fler liknande verk av Schulhoff (BIS).