Hem » Film & TV, Recension » 4K Ultra HD: King Arthur – Legend of the Sword

Kategori: Action & Äventyr
Regissör: Guy Ritchie
Skådespelare: Charlie Hunnam, Jude Law, Eric Bana, Aidan Gillen, Mikael Persbrandt m.fl.
Recencerad utgåva: 4K Ultra HD
Längd: 2 tim 6 min
Ute nu på svensk DVD, Blu-ray och 4K Ultra HD

I skuggan av den megasuccé som tv-serien Game of Thrones blivit kommer King Arthur: Legend of the Sword.  Här spelar man onekligen på samma lyra, inte minst skådespelarmässigt då flera bekanta ansikten från serien dyker upp. Att glida på succéseriens framgång är naturligtvis också ett smart drag. Game of Thrones är idag det nya Dallas och svärd och drakar är idag lika vanligt förekommande i folks vardagsrum som bokhyllan Billy från IKEA. Dörren står med andra ord vidöppen.

Sagan om kronprinsen Arthur och svärdet i stenen behöver väl egentligen ingen större presentation. Det som dock kan ses som nytt i denna version är att Arthur (Charlie Hunnam) ”moderniserats” till en gatusmart yngling som tränats i asiatisk stridskonst.  Han har naturligtvis också en genomrutten antagonist – den ondskefulla farbrodern Vortigern (Jude Law). Lägg där till lite magi, pilbågar och vackra hovdamer så har ni på ett ungefär filmens koncept.

För regi och som producent står Guy Ritchie, och helt olikt det Ritchie gjorde med Sherlock Holmes i sina filmer från 2009 och 2011 är det inte. Att det är regissören som slog sig in på marknaden med finurligt utformade historier om Londons undre värld känns också starkt genom hela filmen. Klippning och okronologiskt berättande var i filmer som Lock, Stock and Two Smoking Barrels (1998) och Snatch (2000) fräscht och vågat. I King Arthur: Legend of the Sword känns dock dessa grepp snarare överflödigt, tondövt och tyvärr mest bara inklämt bara för sakens skull.

Men trots att Guy Ritchie verkar ha lite svårt att släppa sina gamla meriter så finns det utan tvekan kvalitéer i King Arthur: Legend of the Sword.  Charlie Hunnam gör förvisso ett ok jobb som den småruffiga gatuvarianten av Arthur, men Jude Law verkligen tuggar sceneri som den elake diktatorn Vortigern. Detta är helt uppenbart två skådespelare som spelar i olika divisioner. När eftertexterna rullar är det utan tvekan Jude Laws insatts man minns medan Charlie Hunnam egentligen bara repriserat sin roll från Sons of Anarchy.

Det finns även annat att hålla utkik efter. Mikael Persbrandt dyker upp som vikingabuse, men får ärligt talat inte mycket att bita i. Den uppmärksamme kan även få en glimt av Guy Richie själv i en liten biroll, men vad som kanske är mer spektakulärt är att David Beckham här gör sin skådespelardebut även om han är sminkad näst intill oigenkännlighet. Om detta kan ha något med att Ritchie regisserat den forna fotbollsstjärnans H&M-reklamfilmer kan man ju endast spekulera i.

Något annat som är värt att notera är hur King Arthur: Legend of the Sword ser ut rent visuellt. Gör du som jag, och ser filmen i 4k Ultra HD, så är det svårt att inte närapå blåsas ur soffan av den pampigheten som finns i flera av filmens scener. Visst är det mest gjort i efterhand då filmen bearbetats digitalt. Men oavsett om det rör sig om fantasividunder eller gigantiska slott ser det helt enkelt fantastiskt ut.

I fallet med King Arthur: Legend of the Sword räcker också detta ganska långt. Ärligt talat så har denna film inte några andra ambitioner att vara något annat än en popcorn-matiné för dig som har Game of Thrones-abstinens, eller för dig som helt enkelt bara vill fly verkligheten ett per timmar. Om det blir några fler King Arthur-filmer i denna serie är dock föga troligt. Visst öppnar filmen för någon form av nytolkning av ”riddarna runt det runda bordet”, men biopubliken svek Guy Ritchie denna gång och filmen spelade inte in det den skulle.  Frågar du mig så drunknar den i mängden av liknande megabudgetproduktioner där regeln är det visuella framför ett bra manus…

Kristoffer Pettersson