Hem » Film, Film & TV, Recension » 4k Ultra HD: Wonder Woman

Action/Äventyr, USA, 2017
Regissör: Patty Jenkins
Skådespelare: Gal Gadot, Chris Pine, Connie Nielsen, Robin Wright, Danny Huston.
Distributör: Warner Home Video
Längd: 2 tim 20 min
På svensk DVD, Blu-ray och 4k Ultra HD från 2017-10-09

Ok, den inledande kvarten av DC Comics Wonder Woman är så fånig att jag instinktivt börja fingra efter skämskudden. Vi befinner oss på en grönskande ö fylld av lättklädda amazoner iklädda de plastigaste rustningarna sedan Marvels tolkning av Asgård i Thor-filmerna. Här har de vackra krigarkvinnorna varit bosatta sedan guden Zeus någon gång för länge sedan skapade dem för att slåss mot den onda krigsguden Ares. Det är också här den unga, och om jag förstår det rätt – den också uråldriga Diana (Gal Gadot) växt upp helt avskärmad från omvärlden och utan en karl i sikte. Allt hon verkat pysslat med är att träna svärd- och pilbågsteknik och ältat gamla profetior med resten av amazonerna.

Låter detta upplägg en aning fånigt? Jo skulle man nog kunna säga att det är också. Förmodligen lyder resonemanget; så var det i den gamla serieblaskan och så måste det vara. Detta argument är förvisso bra, men man hade utan tvekan kunnat förvalta denna ursprungsberättelse lite bättre. För att få lite mer pondus bakom plastrustningar och högtravande nonsens uttalat på bruten engelska har man slängt in välansedda veteraner som Connie Nielsen och Robin Wright. Det funkar dock inte alls, och har man som jag nyligen bränt igenom en säsong av House of Cards så känns Robin Wright uppenbarelse i plasthjälp och sandaler inget annat än en tragikomisk felcasting.

Men nog om detta inledande fåneri, för det blir faktiskt bättre. När den brittiska spionen Steve Trevor (Chris Pine) störtar i vattnet utanför ön dras plötsligt Diana och amazonerna rakt in i det brinnande första världskriget. När Diana hör talas om kriget blir hon dessutom tvärsäker på att det är amazonernas gamla ärkefiende Ares som ligger bakom konflikten. Hon ser då det som sitt kall att hänga med Trevor för att finna krigets hjärta och där kunna göra upp med den bångstyriga krigsguden. Skitdumt tycker naturligtvis både Trevor och vi som tittar, men Dianas okuvliga hjältepatos och något naiva inställning blir också rätt underhållande och leder till ett helt gäng komiska kulturkrockar. Och du gissade rätt, naturligtvis så spirar det också snart en romans mellan filmens hjältepar.

Till skillnad från Wonder Womans inledande kvart så ser resterande del av filmen riktigt bra ut. Speciellt rekommenderar jag att du ser filmen i 4K Ultra HD där det leriga första världskriget känns både detaljerat och intimt. Vissa dataanimeringar skaver lite, speciellt när Wonder Woman gymnastiserar runt. Om detta kan ha att göra med att Gal Gadot var gravid under inspelningen och hade svårt att göra stunts låter jag vara osagt. Detta är dock endast en liten törn i en förövrigt medryckande film som bjuder på en riktigt bombastisk final och en inte helt väntad tvist. Det rör sig naturligtvis om ren och skär småkorkad popcorn-action, men nog måste jag erkänna att filmens ansenliga 140 minuter svischade förbi rätt snabbt.

Så tummen upp för Wonder Woman trots den inledande kvarten. Att regissören heter Patty Jenkins och att denna dam tidigare regisserat Oscarsbelönade Monster är dock inget som märks. Diana är förvisso en ”stark tjej med skinn på näsan”, men tyvärr överskuggas detta rätt snabbt av det faktum att hon först och främst är en kurvig våtdröm för fjuniga smågrabbar. Frågar ni mig så skulle jag nog tippa på att en megabudgetfilm som Wonder Woman inte tillåts speciellt mycket utrymme för problematiserande genusdiskussioner. Det är ju trots allt tonårsgrabbarna som förväntas stå i biljettkön. Men herregud. Kunde inte Wonder Woman åtminstone fått skippa höftskynket och skuttat runt i ett par spandexbrallor som normala superhjältar?

Kristoffer Pettersson