CD: Vienna fin de siècle med Barbara Hannigan och Reinbert de Leeuw
Kulturdelen rekommenderar, Recension, Skivhyllan, Skivor fredag, december 14th, 2018Barbara Hannigan & Reinbert de Leeuw: Vienna fin de siècle (Arnold Schönberg, Anton Webern, Alban Berg, Alexander von Zemlinsky, Alma Mahler, Hugo Wolf) (Alpha Classics/Naxos). Speltid: 77’41.
Barbara Hannigan (sopran), Reinbert de Leeuw (piano)
Betyg:
Nya Wienskolan med Arnold Schönberg och hans elever Alban Berg och Anton Webern förknippar man gärna med atonalitet och tolvtonsmusik. Men alla var också sprungna ur senromantiken. Det är tydligt i deras tidiga orkeserverk och inte minst i deras sånger. Här finns en melodisk sötma, en skimrande sensualism och en längtan till något fjärran och bortom. Det är lätt att förföras av denna Sehnsucht med erotiska övertoner – inte minst när Barbara Hannigan låter sin sopran smeksamt slingra sig runt Reinbert de Leeuws drömska piano. Det är helt enkelt ljuvligt läckert.
Förutom av de redan nämnda framför de även sånger av Hugo Wolf, Alexander von Zemlinsky och Alma Mahler. Så drömmer de fram ett Wien från anno dazumal, det slutande 1800-talets och sekelskiftets Wien, ett Wien där Gustav Klimt, Arthur Schnitzler, Sigmund Freud och Adolf Loos kunde ses på kaféerna med en melange eller en Maria Theresia eller kanske en absint.
Hannigan är ju känd som en musikalisk totalbegåvning. Just nu dirigerar hon i Göteborg Stravinskys Rucklarens väg, en opera där hon tidigare sjungit rollen som Anne Truelove. Hon är också känd för en ekvilibristisk teknik som tillåter henne att till synes utan ansträngning sjunga de mest halsbrytande modernistiska verk, därtill beväpnad med humor och en känsla för performance. Just därför kan det vara extra roligt att nu få höra henne i sånger som handlar om klangens nästan dekadenta skönhet och om en sinnlighet som söker det översinnliga. Det är bara att ge sig hän!
__________
Sten Wistrand ingår i Kulturdelens redaktion.