Hem » Recension, Skivhyllan, Skivor » CD: Pianomusik av Sulkhan Tsintsadze

CD: Pianomusik av Sulkhan Tsintsadze

Sulkhan Tsintsadze: 24 Preludes for Piano. (Grand Piano /Naxos). Speltid: 52’36.

Inga Fiolia (piano)

Det vimlar av tonsättare, så man ska inte bli förvånad om det dyker upp ett namn som man aldrig tror sig ha hört talas om förut – som till exempel Sulkhan Tsintsadze. (1925–1991). Det betyder inte att han är okänd. Och definitivt inte i Georgien, vars internationellt mest kände tonsättare annars torde vara den tio år yngre Giya Kancheli. Tsintsadze var verksam som cellist och lärare och tonsättare och var under nästan tjugo år rektor för Tblisis musikkonservatorium. Hans verkförteckning upptar såväl symfonier, konserter och stråkkvartetter som operor, operetter och filmmusik. Men jag möter honom som mannen bakom 24 preludier för piano, komponerade 1971. Det var Chopin som etablerade genren (även om Hummel var först) och som fortfarande står för det mest populära bidraget. Men även Tsintsatzes sovjetiska kollega Sjostakovitj har satt avtryck.

När man hör Tsintsatzes verk är det emellertid vare sig Chopin eller Sjostakovitj man får i tankarna. Enligt texthäftet är han djupt påverkad av georgisk folkmusik som ingått en lödig förening med ett modern tonspråk lite à la Bartók. Det har blivit ett omväxlande verk av olika karaktärsstycken som samtidigt bildar en sammanhållen helt där det sista verkligen har karaktär av final. En hel del är dansant och virtuost, rytmiskt intrikat och pregnant och på flera stycken skulle man kunna sätta satsbeteckningen ”toccata”. Men det finns även vilopunkter.

Pianisten Inga Fiolia har georgiska rötter och inga problem att förmedla detta krävande verk. Och visst är det roligt med skivor som vidgar horisonten; bara det är värt att synas i betyget.

__________

PS. Efter att ha skrivit ovanstående upptäckte jag att jag visst kommit i kontakt med Tsintsadzes musik tidigare och rent av har några stycken av honom. Den georgiska violinisten Lisa Batiashvili har nämligen med några charmiga miniatyrer av honom på sin skiva med Beethovens violinkonsert (Sony) – och på en cd där Georgiska kvartetten spelar Sjostakovitj (Caprice) får han bidra med ett slags extranummer.