Hem » Recension, Skivhyllan, Skivor » CD: Nya skivor med musik av Anna-Lena Laurin

CD: Nya skivor med musik av Anna-Lena Laurin

Anna-Lena Laurin: Concerto for flute, strings and harp*; Questsº (Vanguard Music Boulevard) Speltid: 41’15.

Magnus Båge (flöjt)*, Ingrid Lindskog (harpa)*, Terje Tønnesen (violin/dirigent)*, Camerata Nordica*och Gitta Maria Sjöberg (sopran)º, Norrlandsoperan Symphony Orchestraº, Ingar Bergby (dirigent)º

Anna-Lena Laurin: Shards of Time. (Vanguard Music Boulevard) Speltid: 49’10.

Olle Persson (baryton), Gitta Maria Sjöberg (sopran), Mats Jansson (piano)

Konsert för flöjt och harpa – då går tankarna lätt till Mozart. Men Anna-Lena Laurins konsert låter verkligen inte som Mozart. Den är mer fransk. Här finns en doft av Debussy – med japanska inslag. Toru Takemitsu alltså? Nja. Mer Laurin. Läcker är den hur som helst, och det är en njutning att höra Magnus Båge på sin specialbyggda flöjt som tillåter sömlösa glissandi med lite blueskänsla (jodå, Laurin har en fot i jazzen också).

Albumets andra bidrag, Quests, benämns ”operamonolog”. Förr hade man väl sagt konsertaria. Någon handling är det i alla fall inte tal om. Texten är inspirerad av Søren Kierkegaards filosofi men påminner om sådana sentenser som en del älskar att lägga upp på facebook som uttryck för ”livsvisdom”. Det går hur som helst alldeles utmärkt att njuta av den klangrika musiken som den är och strunta i orden. Först fann jag verket lite riktningslöst, men vid förnyad lyssning lär man sig att uppskatta det på dess egna premisser med dess blandning av skönhet och uttryckskraft. Musiken tycks hämta inspiration från en rad olika håll, där inledningens Ravel-klanger ger vika för mer av tysk expressionism med återkommande kulminationer, inslag av tal och ett abrupt slut. Här finns både raffinemang och dramatik, och Gitta Maria Sjöberg har en härlig sopran som är helt rätt i sammanhanget. Sedan skulle det förstås vara roligt och spännande om Barbara Hannigan införlivade Quests i sin repertoar; det skulle passa henne perfekt.

Ravel är en tonsättare som tycks spöka hos fler av våra samtida kvinnliga tonsättare, inte minst hos Britta Byström och Ylva Skog. Och när man hör pianots vattenglittrande inledning till Laurins sång ”Men Improve With the Years” är det omöjligt att inte få Ravel i tankarna. För texten svarar William Butler Yeats, så det är kanske inte så konstigt att det efter ett tag smyger sig in en engelsk ton med drag av Ralph Vaughan Williams. Sången inleder albumet Shards of Time där sånger och pianostycken alternerar. Ravel återkommer för övrigt i ”Winds” som kan låta som något av en stilövning utifrån hans ”Jeux d’eau” (även om Laurins stycke alltså har med vindar och inte med vatten att göra). Förkärleken för det porlande pianot märks även i ”Gud är inte stum” (med text av Björn Ranelid).

En mer nordisk ton med drag av Allan Petterssons Barfotasånger ger sig tillkänna i tonsättningen av Nils Ferlins ”Ser du …”, medan man kanske kan ana Gösta Nystroem i ”Sånger i vinden”. Det avslutande pianoverket ”Shards of Time”, som också gett albumet dess namn, är tuffare och rytmiskt mer intrikat och struktureras av en klocka som slår och så att säga mäter ut tiden. Även om associationerna kan gå åt olika håll när man lyssnar på den här skivan märker man snart att det ändå finns något i grunden gemensamt för dessa sånger och pianostycken, en signatur som är Laurins egen.

Gitta Maria Sjöberg får på Shards of Time sällskap av Olle Persson som ju hör till våra främsta romanssångare med sin varma baryton och sitt chosefria uttryck, och vid pianot sitter Mats Jansson.

Det är påfallande hur en rad svenska kvinnliga tonsättare under senare tid har etablerat sig på konsertscenen och skivmarknaden. Det känns verkligen som ett genombrott. Kvinnliga kompositörer tycks nu äntligen vara lika självklara som kvinnliga författare och konstnärer.

__________

Sten Wistrand tillhör Kulturdelens redaktion.