Hem » Kulturdelen rekommenderar, Recension, Skivhyllan, Skivor » CD: Orkesterverk av Bohuslav Martinů

CD: Orkesterverk av Bohuslav Martinů

Bohuslav Martinů: Overture; Les fresques de Piero della Francesca; The Rock; The Parables; Estampes (Supraphon/Naxos). Speltid: 72’34.

Prague Radio Symphony Orchestra, Tomáš Netopil (dirigent)

Han är långt ifrån okänd. Ändå är det som om han inte kommit in i de riktigt berömdas gäng och blivit en självklar del av de stora orkestrarnas och dirigenternas repertoar. Jag har svårt att förstå varför. Bohuslav Martinů (1890–1959) har sina rötter i Böhmens musikantiska traditioner men drog sin inte för franska kryddor och jazziga rytmer. Och vad synkoperna beträffar kunde han nog hitta dem även i sitt hemlands folkliga danser. Han var en modernist med dragning till barocken och skrev musik inom alla genrer. Men trots att han kunde anta olika skepnader är hans högst egna profil alltid lika tydlig.

Här får vi fem orkesterverk från 1950-talet. Skivan inleds som sig bör med en festlig uvertyr som tydligt visar Martinůs dragning till barockmusiken. Sedan följer Les fresques de Piero della Francesca, inspirerad av 1300-talsmästaren Pieros de la Francescas fresker i San Franciscus-basilikan i Arezzo. The Rock avser Plymouth Rock, den klippa där ”pilgrimerna” på Mayflower enligt traditionen landade vid ankomsten till Amerika 1620. Men för Martinů får klippan stå för något både mer personligt och allmängiltigt. I en programförklaring skrev han att den fick honom att tänka på hur han själv lämnade sitt hemland men även på de tusentals andra som brutit upp i hoppet om frihet och ett bättre liv. Liknelserna har som utgångspunkt några texter av Antoine de Saint-Exupéry medan Estampes (Etsningar) tycks sakna referenser av detta slag. Och faktum är att det går alldeles utmärkt att i samtliga fall högaktningsfullt bortse från alla eventuella inspirationskällor. Musiken klingar helt i sin egen rätt och behöver inga ”förklaringar”. Och den klingar verkligen Martinů i sin lyriska skönhet och med sitt karaktäristiska driv och sin levande rytmik, sin energi och snygga instrumentation.

Det är bara att tacka Supraphon och Prags Radiosymfoniker under Tomáš Netopil för den här inspelningen!

__________