CD: Requiem av František Ignác Tůma
Recension, Skivhyllan, Skivor fredag, december 17th, 2021František Ignác Tůma: Requiem; Miserere in c (Supraphon/Naxos). Speltid: 59’39.
Markéta Böhmová och Romana Kružíková (sopran) Monika Jägerová och Lucie Netušilová Karafiátová (alt) Jakub Kubín (tenor) Jiří Miroslav Procházka (bas), Czech Ensemble Baroque Orchestra & Choir, Roman Válek (dirigent)
Betyg:
Jag vet inte hur många tonsättare bördiga från Böhmen som under 1700-talet verkade vid europeiska hov herresäten. De flesta är väl i stort sett glömda idag. Men det händer att någon väcks till liv. Till de stora upptäckterna runt 1970 hörde Jan Dismas Zelenka (1679–1745) som idag väl är nästan lika självklar att nämna som Bach, Händel och Vivaldi. Att František Ignác Tůma skulle gå samma remarkabla renässans till mötes är väl mer tvivelaktigt, men nu har i alla fall Supraphon spelat in hans Requiem och ett Miserere. Tůma, som föddes 1704, tillhör generationen efter de nämnda och brukar alltså räknas till senbarocken. Och han känns onekligen mer barock än den blott tio år yngre och galantare Carl Philippe Emmanuel Bach.
Tůma var kapellmästare hos (änke)kejsarinnan Elisabeth Christine i Wien och efter hennes död 1750 var han verksam som fri tonsättare. Hans Requiem skrevs till kejsar Karl VI:s gravsättning i Kapuziner-kryptan 1742. Det är ett stort anlagt sakralt verk för sex sångsolister, kör och orkester, och för att riktigt understryka den dödes betydelse utökade Tůma sin ensemble med två naturtrumpeter. Här framförs det på tidstrogna instrument, och efter vad jag förstår på bästa sätt, av Tjeckiska barockensemblen under Roman Válek.
Det må vara att Tůmas dödsmässa aldrig kommer att nå samma popularitet som t.ex. Mozarts, Berlioz’, Faurés och Verdis, men nog är det ett värdefullt bidrag till genren. Och visst förtjänar František Ignác Tůmas musik att uppstå ur den krypta där den hamnat.
__________
Sten Wistrand ingår i Kulturdelens redaktion.