Hem » Recension, Utställningar » Utställning: Jan Troell

Utställning: Jan Troell

Jan Troell

Trelleborgs museum

Fram till 22 augusti.

Jan Troell spelar in filmen Sagolandet. Fotograf: Göran Setterberg

Hej Jan! Jag har just sett utställningen på Trelleborgs museum. Jag kom till Trelleborg på förmiddagen och har gått runt i staden för första gången och sett mig om. Därefter lunch: spenatpizza, som var lite av en besvikelse. Jag har gått förbi Vångavallen och funderar nu på att se match med TFF.

Utställningen? Jag fastnade för intervjun med Liv Ullman, hur hon beskriver hur du gjorde avskedsscenen, att du valde att filma far och mor och gården som de lämnade. Det var länge sen jag såg Utvandrarna och känner nu att jag vill se om den. Jag var ett litet barn senast jag såg den. Astrakanäppletscenen. Detta med avsked och hemlängtan. Det tar jag med mig från utställningen.

Jag tänkte på en parallell – Bengt Bratts tv-serie Hem till byn där en familj lämnar sin gård och flyttar till en förort, pappan i familjen börjar jobba på ett varv. De saknar gården. Jag tror de ångrar sin flytt. De talar aldrig om det. Det gör för ont att tala om. De älskar varandra. Mamman och pappan dansar en midsommar bland höghusen. Försöker leva vidare. Men det finns nåt som gör så ont så att de inte ens kan prata om det. Flyttlasspolitiken, amerikaemigranter.

Jag tänkte också på sverigefinländare. En gång intervjuade jag Barbro Vistbacka, som var flyktingsamordnare i Hallstahammar. Hon kom som ung ensamstående från Finland till ett miljonprogramsområde i Eskilstuna. Där såg hon hur sverigefinländare drömde sig bort, inte levde i nuet, längtade hem, lärde sig inte språket, de fyllde tomheten med prylar, just då köpte många elorglar fast de inte kunde spela på dem. Erfarenheten från första tiden i detta område gjorde att hon ändrade sina framtidsplaner. Jag tror Barbro utbildade sig till socionom och började sedan arbeta med invandrare och flyktingar och hjälpa dem in i samhället.

Jag kan själv relatera till allt det här fast jag inte har flytt eller tvingats lämna mitt hemland. Jag känner en hemlöshet. Den finns i mitt hjärta. Jag tänker just nu att jag måste lära mig att leva med den. Jag kan inte flytta till ett ställe och på så vis råda bot på den. Var jag än bor kommer jag känna hemlöshet. Då kan jag lika gärna bo i Malmö och Skåne dit jag kom för tre år sedan och där jag har mitt arbete. Så tänker jag idag. Vem vet hur jag tänker imorgon.

Nu börjar snart fotbollsmatchen. Tack för alla filmer. Jag såg om Sagolandet i somras. Det är kanske min favoritfilm av dig. Jag förstår att den betyder mycket för dig också. Jag ser något nytt i den varje gång. Så rik, vacker, tankeväckande. Senast tänkte jag på att filmen präglas av att du blivit far – att du funderar över vilket samhälle din dotter ska växa upp i, varifrån du själv kommer, din bakgrund osv.

Med vänlig hälsning

Magnus Gustafson

Fakta: Utställningen om Jan Troell visas på Trelleborgs Museum fram till augusti. Inne på museet finns en låda där besökaren kan posta hälsningar till filmregissören. Ovanstående brev har postats där. För mer information om utställningen: www.trelleborg.se/uppleva-gora/kultur/trelleborgs-museum/utstallningar-och-evenemang/jan-troell-hosten-2020/