Hem » Recension, Skivhyllan, Skivor » CD: Körsånger av Hugo Alfvén

CD: Körsånger av Hugo Alfvén

Hugo Alfvén: Papillon: Works for mixed choir a cappella (Swedish Society Discofil /Naxos). Speltid: 46’59.

Erik Westberg Vocal Ensemble, Erik Westberg (dirigent)

Det är Hugo Alfvén-jubileum i år; tonsättaren föddes för 150 år sedan. Att den multibegåvade ynglingen valde tonkonsten var kanske inte helt självklart då han hade gott handlag även med bild- och ordkonsten. En del av hans akvareller, förträffliga, kan man se i Alfvéngården, som är väl värd ett besök, utanför Leksand. Dessvärre hade han också en viss begåvning för att förföra kvinnor och orda om det på ett tämligen olustigt sätt. Men ingen kan förneka hans stora betydelse för svenskt musikliv och att han 1898 med sin andra symfoni gav svensk symfonisk tradition en rejäl och behövlig nytändning.

Alfvén på pulten i Kungsträdgården 1937.

Under sin 88-åriga levnad kom Alfvén att bli något av ett nationalmonument. Hans sågs dirigera i alla möjliga sammanhang (dessvärre också i Oslo under den tyska ockuptionen) och hans verk spelades flitigt. Orkesterhits som Midsommarvaka, Festspel och ”Vallflickans dans” (ur den härliga musiken till baletten Bergakungen) hör man fortfarande lite nu och då och här och där (t.ex. i Nobel-sammanhang).

Genom sina otaliga körverk nådde han också ut till sångare över hela landet, och det är körkompositören som vi möter på en ny cd med Erik Westbergs vokalensemble. Det är korta sånger, så skivan rymmer inalles 20 stycken. Här blandas originalkompositioner och sättningar av folk- och dansvisor som ”Och jungfrun hon går i ringen”, ”Tjuv och tjuv, det ska du heta”, ”Uti vår hage” och ”Vallvisa från Älvdalen”. Drygt hälften av bidragen är just arrangemang av detta slag, och i texthäftet upplyser Gunnar Ternhag att många skrevs 1940 för att den extravagante Alfvén skulle kunna bekosta inköpet av en ny och exklusiv bil. Just när det gällde ekonomi gjord annars Alfvéns breda begåvning halt.

Alfvén gjorde ofta två arrangemang av varje låt, en för manskören OD och en för den blandade Siljanskören. Här är det blandad kör som gäller, och det är väl en smaksak vad man föredrar (det finns en fin cd på BIS med OD under Robert Sund). Några av sångerna har jag sedan tidigare med Uppsala akademiska kammarkör under Stefan Parkman (Musica Sveciae) och får bekänna att jag något föredrar deras mer mjukt avrundade klang, speciellt i de lyriskt stämningsfulla sångerna. Men man kan ha olika preferenser.

Det bör slutligen påpekas att sex av bidragen aldrig spelats in tidigare. Mig veterligt finns inte heller sedan tidigare något helt album ägnat Alfvéns sånger för blandad kör à capella. Det tomrummet fyller Erik Westbergs vokalensemble med den äran.

__________