Hem » Recension, Skivhyllan, Skivor » CD: Stormen av Jean Sibelius

CD: Stormen av Jean Sibelius

Jean Sibelius: The Tempest (Naxos). Speltid: 64´50.

Hanne Fischer (mezzo-sopran), Kari Dahl Nielsen (mezzo-sopran), Fredrik Bjellsäter (tenor), Palle Knudsen (baryton), Nicolai Elsberg (bas), The Royal Danish Opera Chorus, The Royal Danish Orchestra, Okko Kamu (dirigent)

Jean Sibelius må vara mest känd för sina symfonier men han skrev också en påfallande mängd musik för teatern. Det sista var ekonomiskt fördelaktigt, då han ur materialet kunde sammanställa orkestersviter för senare konsertant bruk. Men det är också han uppenbart att han hade en påfallande känsla för orkestral scenmusik. Under senare tid har det också blivit allt vanligare att man inte nöjer sig med att spela in sviterna utan presenterar de kompletta versionerna. På Naxos finns sex cd med Åbo filharmoniker under Leif Segerstam som täcker in nästan allt Sibelius skrev för teatern. Men av någon anledning tog de aldrig tag i musiken till Shakespeares Stormen. Nu fylls den luckan av Okko Kamu som leder det Det Kongelige Kapel, Det Kongelige Operakor och ett antal danska sångare.

Sedan tidigare har jag musiken med Osmo Vänska och hans dåtida Lahti-orkester (BIS), och plockade nu in de två inspelningarna i cd-växlaren för att blindlyssna lite. Jag blev rätt snabbt övertygad om vilken inspelning som var vilken – ändå tills jag hamnade på ett av spåren med sång och var tvungen att revidera min uppfattning. För nog vore det egendomligt om danskarna sjöng på finska och finnarna på danska?

Att vi nu fått en dansk produktion, med finsk dirigent, är helt i sin ordning. Musiken beställdes nämligen 1925 av Det Kongelige Teater i Köpenhamn.

Att jag först tog fel på inspelningarna berodde på att jag lite fördomsfullt förväntat mig att Vänskä skulle vara den mer dramatiske och kraftfulle och BIS-ljudet det med störst närvaro. Men redan i den stormande uvertyren visar Kamu framfötterna och manar fram ett oväder med mäktiga vindbyar. Sångsolisterna är också mycket bra, så sammantaget är detta en alldeles förträfflig utgåva av vad som blev bland det sista Sibelius komponerade innan han pensionerade sig.

__________