Hem » Recension, Skivhyllan, Skivor » CD: Longing av Maria Lithell Flyg

CD: Longing av Maria Lithell Flyg

Maria Lithell Flyg: Longing: Längtan*, Bestigning°, Du är min renaste röstˆ, Nära ögat°, Stjärnorna˘, Vid Vesuvius brant’ (Daphne Records/Naxos). Speltid: 44’09.

Ivonne Fuchs (mezzo-sopran)*, Lisa Carlioth (sopran)°ˆ˘, Martin Sturfält (piano)°ˆ˘, Lisa Grotherus* och Niklas Andersson° (klarinett), Lisa Långbacka (ackordeon)*, Filip Gloria och Alva Press (violin)*, Erik Holm (viola)*, Andreas Lavotha* och Johanna Sjunnesson˘ (cello), Stockholm Wind Quartet, Vokalharmonin*, Fredrik Malmberg (dirigent)*

För tre år sedan kom ett album med kammarmusik av Maria Lithell Flyg. Där framstod hon som en av de riktigt intressanta svenska tonsättarna av idag. Nu återkommer hon med mer, och nyskriven, kammarmusik sammanförd under namnet Longing. Denna gång rör det sig om, med ett undantag, tonsatta dikter. Längtan utgår från en svit av Lotta Lotass och bär spår av svensk folkmusik av såväl melankoliskt som dansant slag. Så medverkar också Lisa Långbacka på ackordeon. Däremot bedrar jag mig på saxofonisten Lisa Grotherus närvaro; här finns inga jazziga inslag och dessutom spelar Grotherus klarinett. Och det är absolut inget fel med det. För det vokala svarar mezzosopranen Ivonne Fuchs och Vokalharmonin under Fredrik Malmberg.

I övriga sånger tar sopranen Lisa Carlioth över och här är instrumentationen mer sparsmakad: piano (Martin Sturfält) och klarinett (Niklas Andersson) i Bestigning och Nära ögat, piano och cello (Johanna Sjunnesson) i Stjärnorna och bara piano i Du är min renaste tröst. Tonsättningarna är melodiösa och uttrycksfulla och väver samman röst och instrument på ett klangkänsligt sätt. Här finns en viss faiblesse för sopranens höga toner, vilket kan bli lite påträngande i längden, åtminstone för mina öron. Så det vokala kan tyvärr stå något i vägen för mig på det här albumet. Men det kan vara en högst personlig idiosynkrasi, och för andra kan det vara tvärt om. Skivan avslutas helt instrumentalt och luftigt elegant, men också lite hotfullt väsande ibland, med Vid Vesuvius brant för fyra träblåsare. Ett extra plus för snyggt omslag.

Longing bekräftar mina tidigare intryck av Maria Lithell Flyg som en egen och spännande tonsättarpersonlighet i dagens svenska musikliv.

__________