Hem » Bokhyllan, Facklitteratur, Recension » Självbiografi: Tillsammans är vi starka

Leymah Gbowee
Forum
Översättare: Anna Sandberg
Antal sidor: 287
Ute nu

— — —

Vi kan påverka mer än vi tror. Det är någonting som historien om Leymah Gbowee verkligen visar. Hennes berättelse i Tillsammans är vi staka handlar om hur hon och tusentals andra kvinnor kämpar för att få fred i sitt hemland Liberia. De lyckas.

Leymah Gbowee är än idag freds- och kvinnorättsaktivist och fick motta Nobels fredspris 2011. I boken hon skrivit tillsammans med journalisten Carol Mithers berättar hon om sitt liv och sina upplevelser i det krigsdrabbade Liberia, och om hur hennes engagemang har utvecklats under åren. Boken är skriven på ett personligt sätt, och läsaren känner med författarens ilska, hopplöshet, kärlek, kämpaglöd och utmattning.

Historien skildras i två delar. I den första delen får man följa Leymahs första upplevelser av kriget. Hon har precis tagit sin studentexamen när kriget startar 1989. Kriget påverkar henne mycket, människor i hennes närhet mördas och svälter. Hennes stad utsätts för massmord och familjen flyr från soldaterna. De tvingas bosätta sig utanför Liberias gränser i flera omgångar. Så småningom träffar Leymah en man, en man som visar sig vara helt fel. Hon behandlas inte väl, men får sina första barn. Under tiden med sin man tar hon också sina första steg mot att arbeta med fredsarbete, då hon börjar utbilda sig till socialarbetare.

I den andra delen får man följa hennes engagemang för kvinnorna i landet, de som hon sett alltid drabbas hårdast av krig, men som sällan får sina röster hörda. De som utsätts för våldtäkt och kämpar hårt för att få familjerna att överleva. Leymah börjar engagera sig som frivillig socialarbetare, och blir snart än mer engagerad i arbetet för landets kvinnor. Hon är en av de drivande bakom den stora kvinnliga fredsrörelsen som leder fram till den förhandling som faktiskt avslutar kriget. Genom att bland annat sittstrejka i helvita kläder på stadens fiskmarknad, sexvägra och på andra sätt föra ut sitt budskap når kvinnorna fram med kravet om sina rättigheter.

Leymah Gbowee skriver personligt och berörande. Hennes historia är imponerande och lärorik, både om Liberia och om kriget i sig, men också om hur hon tillsammans med andra bygger upp fredsarbetet. Mitt i det hemska är det en fantastisk berättelse om hopp och kamp, som ger en större förståelse för hur kvinnorna behandlas i krig. Leymah har fått offra mycket, och kämpar med alkoholproblem och längtan efter sina barn. Det känns inte som fokus är på det hemska i kriget, utan på den kraft som en grupp kvinnor får när de kämpar tillsammans. Den kraft som Leymah själv har och kan föra över till andra. En historia väl värd att ta del av.

— — —
Veronica Svensson