Show: Baby Blues Burlesque på Sparbanksbörsen
Recension, Scen torsdag, mars 28th, 2013Taket på Sparbanksbörsen i Fjugesta lättade en aning under premiären på Baby Blues Burlesque i fredags kväll, jag vet det för jag var där. Stjärnorna på himlen glittrade ikapp med stjärnorna på scenen, i synnerhet i finalen, då de belönades med stående ovationer av en begeistrad publik.
Det var ett yngre revygäng som i Rebecka Elliots egen uppsättning presenterade en musikshow med låtar ur filmerna Cry Baby, Blues Brothers och Burlesque. Filmer och filmmusik som teamet brinner för. Projektet har länge legat Rebecka Elliot varmt om hjärtat. Hon ville göra en annorlunda uppsättning, “med mycket glitter och glamour och med fokus på koreografi och dans”, och nu fick hon chans att göra det. Hela ensemblen har jobbat stenhårt inför premiären, även de som bor på annan ort har rest till Fjugesta varje helg för repetitioner.
Föreställningen börjar lite lugnt med några låtar ur “Cry Baby” där Oscar Hagsten fyller Johnny Depps roll med den äran. Sedan blir det scenbyte, till kultfilmen “Blues Brothers” och då river omedelbart småstjärnorna Lea Gunnarsson 7 år och Mio Elliot snart 8, ner våldsamma applåder, när de gör entré i svarta kostymer och solglasögon. Tempot ökar. “Everybody needs somebody to love” och publiken är helt med på noterna. Oscar Hagsten plockar fram munspelet ut kavajfickan. Publiken jublar. “Shake your tailfeather” “Gimme some Loving”. Det är välbekanta låtar för många, även av de lite mognare i salongen och artisterna på scenen har dem med sig.
I pausen serveras drycker och lättare tilltugg i baren. Så bänkar vi oss igen för andra akten och Sparbanksbörsen förvandlas till en tidsmaskin, ljusteknikerna lägger på ett dämpat, syndfullt rödtonat och rökmängt ljus, för nu är det “Burlesque” för hela slanten, och det liknar sannerligen inte Fjugesta, vi befinner oss i Los Angeles på nattklubb och Cher eller Christina Aguilera skulle kunna göra entré när som helst. Det gör de nu inte. Men Rebecka och Moa Elliot, och resten av ensemblen, solister, kör och dansare däremot, och det räcker långt, mycket långt. Det är glamourösa scenkläder och sexig dans, det är hett. Applåder, visslingar och beundrande rop i salongen ackompanjerar dem. Moa Elliot, även sångerska i Wrong Direction, ger än en gång prov på vilket brett röstregister hon har, när hon bräcker Christina Aguilera i några av hennes låtar. Tillsammans ger de publiken en oförglömlig uppvisning och gensvaret är därefter. Enormt.
Ingen nämnd och ingen glömd, för det är många som medverkat, på och bakom scenen, men Rebecka Elliot ska ha en stor eloge för idén och för sin musikaliska uppsättning. Koreografin, som i stort sett är ensamblens egen, förtjänar också en särskild hyllning. En En sammanfattning av premiärkvällen på Baby Blues Burlesque kan bara bli ett ord: succé!
——–
Måna N. Berger är frilansskribent