Hem » Bokhyllan, Recension, Skönlitteratur » Roman: Fear Index

Robert Harris

Bokförlaget Forum

308 sidor

Utkommen

betyg-3

– – –

Går det att skriva en 300 sidor lång roman som utspelar sig under ett enda dygn? Och få läsaren att stanna kvar, behålla spänningen och vilja läsa mer? Robert Harris lyckas i alla fall. Hela boken utspelar sig faktiskt under endast ett enda dygn. Egentligen tyckte jag det var irriterande i början. Historien rörde sig inte, man kom ingenstans. Trots att historien börjar dramatiskt började jag undra om den skulle få någon upplösning. Men efter ett tag blev just detta intressant. Tänk vad mycket som kan gå fel och vilka konsekvenser det kan bli på en väldigt kort tid.

fearindexDet hela startar med att Alex Hoffmann, amerikansk fysiker boende i Genève, blir överfallen i sitt välbevakade hus en tidig morgon. Otaliga högteknologiska larmanordningar var inget hinder och han blir nedslagen. Inte värre än att han kan fortsätta arbetsdagen efter ett sjukhusbesök och stöttning från sin fru Gabrielle.

Väl på jobbet är det dags att presentera en ny version av den framgångsrika programvara som Alex utvecklat, och som är grunden för hela hans företag. Det högteknologiska programmet som är baserat på rädsla, den rädsla som finns i samhället och som speglas i finansmarknaden, handlar självmant och blixtsnabbt med värdepapper och tjänar stora pengar åt redan rika kunder. Själv är Alex ingen offentlig person, utan det är snarare hans partner Hugo Quarry som står för ansiktet utåt. När programmet som under flera år fungerat felfritt helt plötsligt börjar göra egendomliga affärer, gå emot sina grundinställningar och skapa oro på marknaden, förstärks de obehagliga händelser som Alex råkat ut för under morgonen. Vad är det egentligen som händer Alex?

Fear Index är en thriller som utspelar sig i nutid. Ja, det känns verkligen som om den skulle kunna utspela sig någonstans i världen, alldeles just nu. Robert Harris roman kan lätt relateras till dagens problem och orosmoment. I vilken utsträckning kan vi egentligen kontrollera vad som sker på nätet? Är vi som privatpersoner övervakade? Och vad händer om alla de system som vi är beroende av via internet havererar? Hur påverkar finansmarknaden oss?

Det är verkligen en spännande bok, med en obehaglig känsla som gör att man inte riktigt kan sluta läsa. Men man måste nog vara lite intresserad av finanssektorn för att inte tröttna under de långa stycken där Alex Hoffmann och partnern Hugo Quarry presenterar sitt program för sina kunder. Världen bestående av aktier, hedgefonder, kurser, miljardärskunder och banker beskrivs noggrant.  Författaren Robert Harris har en bakgrund som journalist, och det märks att han är insatt i ämnet han skriver om. Utan att avslöja för mycket känns slutet något frustrerande och jag hade en del frågor kvar som jag ville ha svar på. För någon tyckts det vara ett mästerligt drag, för mig är det en orsak till en missad fullträff.

– – –

Anders Bäcklin