Hem » Bokhyllan, Recension, Skönlitteratur » Roman: Palmer Eldritch tre stigmata

Roman: Palmer Eldritch tre stigmata

Palmer Eldritch tre stigmata

Philip K Dick

Bakhåll. 270 sid.

betyg-3.5

9789177424079_200_palmer-eldritchs-tre-stigmanPhilip K Dick (1928-1982) var en av science fiction-genrens främsta författare. Och likt varje riktigt framstående genre-författare så var han inte renlärig. Han böjde och vände på science fiction-genrens möjligheter, han tänjde mycket på dess gränser. Och han skrev en lång rad böcker, varav de flesta aldrig publicerades under hans livstid, med helt annan inriktning.

Dick var, trots mental ohälsa, drogproblem och ett ordentligt tilltrasslat privatliv, mycket produktiv. Minst 46 romaner och över 100 noveller har hittills publicerats. En del opublicerat material finns kvar i gömmorna. Själv blev han inte så rik men hans barn är nu förmögna.

Ekonomiskt sett är säkert fimrättigheterna till hans böcker en viktig sak och eftersom han lär vara den science fiction-författare som fått flest böcker filmade så har det antagligen rullat in några dollar till de efterlevande. Den senaste filmen efter en text av Dick var väl nyinspelningen av Total Recall från 2012. En tidigare version gjordes 1990 med Arnold Schwarzenegger i huvudrollen. Total Recall bygger på novellen We Can Remember It For You Wholesale.

Mest känd är utan tvekan filmen Bladerunner från 1982 av Ridley Scott och med Harrison Ford i huvudrollen. Det är en fantastisk film som står sig mycket bra trots sin ålder. Den har varit stilbildande både inom film och bildkonst. Självklart får den inte med alla dimensioner som förlagan, romanen Do androids dream about electric sheep  från 1966, tar upp. Men så är det ju alltid med film. När denna bok först kom ut på svenska hette den Androidens drömmar. I en senare upplaga har titeln ändrats till Bladerunner.

Vid sidan av Bladerunner brukar The Three stigmata of Palmer Eldritch från 1964 ofta räknas som en av Philip K Dicks viktigaste böcker.  Den har nu återutgivits på svenska under titeln Palmer Eldritch tre stigmata. Tidigare fanns den med namnet Marsiansk mardröm. I Tyskland gavs den ut som LSD-astronauterna

Philip K Dick var som sagt produktiv och hans böcker och noveller handlar om allt möjligt. Ändå finns det i hans texter en del väldigt typiska drag. Palmer Eldritch tre stigmata är en typisk Philip K Dick-bok. Gillar du honom så får du här precis det du vill ha.

Boken utspelas i en dystopisk framtid. Jordens klimat har blivit extremt varmt och det går inte längre att vistas utomhus. Olika andra platser i solsystemet, i stort sett lika ogästvänliga, har befolkats med hjälp av tvångsinkallade kolonisatörer. För att stå ut använder dessa jordbor droger i stor omfattning. Den drog som dominerar får plötsligt konkurrens av en ny drog som marknadsförs av Palmer Eldritch som länge varit försvunnen på en resa långt bortom vårt solsystem. Men är det ett rus som den nya drogen framkallar eller är det en alternativ verklighet? Och är det verkligen Palmer Eldritch som kommit tillbaka till vårt solsystem? Kanske är hans kropp ockuperad av en främmande livsform. Eller är det Gud som har uppenbarat sig?

Philip K Dick

Philip K Dick

Ja, i Philip K Dicks universum är det ofta gott om droger och religiösa funderingar. Det känner vi igen från till exempel Matrix-filmerna. Deras värld är mycket välbekant om du har läst en del av Dick. De bygger dock inte direkt på någon av hans historier.

Palmer Eldritch tre stigmata mynnar ut i en trip. Hallucinationer och funderingar på Gud. Det tar författaren många sidor. Rätt långtråkigt faktiskt.

Så här beskriver John-Henri Holmberg saken i sitt efterord:

”temat går tillbaka åtminstone till HG Wells roman Världarnas krig, som utkom 1898. I den, liksom i otaliga senare romaner och noveller, har invadörerna en begriplig målsättning och begripliga motiv för sitt handlande. I Dicks roman har de – eller den – ingetdera; det går inte ens med säkerhet att säga att den varelse som genom romanen gradvis förvandlas från (troligen) mänsklig till (troligen) ickemänsklig och (möjligen) allsmäktig verkligen är en invadör. Är dess syfte ont eller gott? Vill den förgöra oss eller befria oss? Allt beror på romangestalternas – och läsarens – synsätt, tolkningar och slutsatser. Det gör också romanens slut och huvudpersonernas öde: Dick lämnar sin berättelse öppen, mångtydig och oavslutad.”

Och Philip K Dicks böcker är väldigt ojämna. Men han är alltid intressant. Även när han är dålig och långtråkig visar han vad science fiction, ja vad litteratur kan göra. På tomma papper kan vi skriva fram berättelser som omfattar hela världar och kosmologier. Det gör Dick. Han skickar ut oss i rymden. Och sedan tar han ner oss på marken igen och säger åt oss att allt bara var illusion. Eller?

Peter Ekström tillhör Kulturdelens redaktion