Hem » Bokhyllan, Recension, Skönlitteratur » Roman: När duvorna försvann

Roman: När duvorna försvann

När duvorna försvann

Sofi Oksanen

Bonniers pocket. 363 sidor

9789100127107Handlingen i När duvorna försvann utspelar sig under två olika tidsperioder dels Tysklands ockupation av Estland under 40- talet och dels under 60- talets Sovjetstyrda Estland. Sofi Oksanen är känd för sina ingående beskrivningar vilket gör att jag som läsare får en känsla av att man befinner sig på plats. Redan på första sidan slängs man direkt in i kriget. ”Det förde med sig oljud, maskarnas giriga färd upp genom mullen mot liken, dödens hantlangare och deras beskäftiga frasande mot färsk blod, och det luktade, det stank av sura uppkastningar och avföring”.

Huvudrollsinnehavarna i boken är två kusiner och en besviken fru. Den ena personen är mer osympatisk än den andra. De har ingen släktkänsla utan de drar sig inte att förråda varandra om de själva vinner något på det.  Alla karaktärer i boken styrs av sina egna drömmar att få det bättre under den svarta tid som råder. De går sedan sina egna vägar ansluter sig både till fiender och sina egna allt för att överleva.

I början av boken tar Roland  hand om Edvard som är den svagare av de två under den tid som de krigar tillsammans. Roland drömmer om att få bära den estniska armens kläder och att Estland ska bli ett självständigt land. Han gör allt för att Estland ska bli fritt.

Edvard är en skrävlare och lögnare och byter identitet rätt som det är. Allt för egen vinnings skull. Edvard gör allt för att slippa återvända till sin fru Juudit. Medan Juudit hoppas i sin tur att han inte ska återkomma eftersom han är en total katastrof som äkta man. När han inte återkommer passar hon på att bli älskarinna åt en högt uppsatt tysk officer allt för att få det bättre.

Roland uttnyttjar Juudit för sina syften att befria Estland. Edvard förråder den förlupna hustrun. Juudit vill bara bli älskad och är egentligen ingen ond människa. I slutet av boken dyker det upp en ung kvinna och som för handlingen i en ny riktning och boken får ett slut som jag inte alls hade förväntat mig .

Författaren har gjort ett digert arbete när hon skildrar Estlands historia under ockupationen. Det gjorde att boken var ganska tungläst och att det var svårt att hänga med i handlingen då det är många namn, begrepp som förekommer i boken blandat med  berättelsen om de tre personerna som boken handlade om. Det var svårt att få ett sammanhang. Stundtals tycker jag ändå att boken var spännande vilket gjorde att jag inte kunde sluta läsa den. Jag var helt enkelt nyfiken på hur det skulle gå för dem.

Sofi Oksanen är född den 7 januari 1977 i Jyväskylä. Hon är finländsk romanförfattare och dramatiker. Oksanen studerade litteratur vid Jyväskylä universitet och Helsingfors universitet och senare drama vid teaterhögskolan i Helsingfors. En av hennes mest kända böcker är Utrensningen från 2010. Den har sålts till över tjugo länder samt även tilldelats Nordiska rådets litteraturpris 2010. Hon ägnar sig även åt offentlig debatt i Finland och kommenterar flitigt aktuella händelser i sina kolumner. Hon har publicerat fyra romaner. När duvorna försvann är hennes fjärde bok och den kom ut 2013 i inbunden version.

Maria Holmberg