Hem » Bokhyllan, Recension, Skönlitteratur » Roman: Storm över högländerna

Roman: Storm över högländerna

Storm över högländerna

Christina Courtenay

Översättning: Tove J. Borglund

EA förlag

36812867-6wkYKStorm över högländerna är en kärleksroman som utspelar sig i skotska högländerna under 1700-talet. Där huvudpersonen Brice får i uppdrag av sin far att ta sig till de skotska högländerna för att undersöka vad som händer med familjegodset Rosyth Estate. Ingen på godset förväntade sig att någon från klanen Kinross någonsin skulle dyka upp igen efter det att de hade flytt till Sverige och Göteborg. Allra minst tror fogden Seton att någon skulle komma tillbaka och hävda sin rätt till godset. Seton är inte en man att lita på utan han gör allt för att förskingra godset  för att kunna tillgodose sin egen dröm, även om det är på bekostnad av att invånarna får svälta. Han är även besatt av husmamsellen Marsaili som han har bestämt sig för att få i säng oavsett om hon själv vill eller inte. Han drar sig inte ens för att försöka att ta sig in hos henne nattetid och hotar henne när hon inte går med på det. Marsaili är en ung självständig, stark men väldigt vacker kvinna. När Brice dyker upp på godset gör Seton allt för att förhindra att Brice ska stanna kvar. Han tar till alla möjliga metoder för att bli av med honom. Brice har inte bara problem med Seton utan han försöker även att övertyga  klanmedlemarna att acceptera att han är tillbaka och att han vill dem väl. Redan från första stund har Brice och Marsaili känt dragning till varandra och kastar förstulna blickar på varandra. När Brice råkar illa ut på grund av Seton så ger sig Marsaili sig ensam ut och räddar Brice. Brice räddar även  henne när hon råkar illa ut.

Författaren Christina Courtenay har låtit både Brice och Marsaili vara hjältar vilket är ganska ovanligt  Visserligen kommer Brice ridande på en stor häst och räddar henne medan hon räddar Brice med hjälp av två ponnyer. Båda är också vackra men Marsaili ser sin skönhet mer som ett problem en tillgång.

”Hennes anletsdrag och figur väcker begäret hos varenda karl mellan femton och femtio, oavsett hur mycket kläder hon hon drog över sig. Hon förbannade den tveeggade gåva naturen bestått henne. Den innebar enbart problem”.

Vilket också gör att det finns en viss poäng med boken. Trots att jag tycker att boken är ”sötsliskig” så finns det vissa delar av den som är annorlunda än andra liknande romaner.  Men ibland blir det bara för mycket av det goda, den blir för sliskig.

Fast om man en  mörk regnig decemberkväll vill läsa en kärleksroman med ett trevligt slut så kan jag rekommendera den. Jag har inte läst något tidigare av Christina Courtenay men hon är född i England. Hon har en engelsk pappa och en svensk mamma och har växt upp i Sverige. Därav att hon har med Göteborg i boken. Hon skriver under pseudonym. Hon är känd för att skriva historiska romantiska böcker med lyckliga slut.

Maria Holmberg