Hem » Kulturdelen rekommenderar, Recension, Skivhyllan, Skivor » CD: Stråkkvartetter nr 1 & 2 av Stenhammar

CD: Stråkkvartetter nr 1 & 2 av Stenhammar

StenhWilhelm Stenhammar: String Quartets Vol. 3: Nos 1 & 2 (BIS /Naxos). Speltid: 61´54.

Stenhammar Quartet

betyg-5

Till den svenska kammarmusikens omistliga verk måste man räkna Wilhelm Stenhammars sex stråkkvartetter, skrivna mellan 1894 och 1916. De finns i en komplett inspelning från 1981 (Caprice) där Freskkvartetten, Köpenhamns stråkkvartett och Gotlandskvartetten tog hand om två var. Det är utmärkta inspelningar. Nu finns samtliga även med Stenhammarkvartetten. De två första utgåvorna höll absolut högsta klass, och det gör även denna tredje och sista volym som nyligen utkommit. Den rymmer kvartetterna 1 och 2, som på den tidigare utgåvan spelades av freskarna respektive köpenhamnarna. Musiken kan kanske beskrivas som romantisk klassicism i Brahms anda.

Men om nu den förra utgåvan var så bra, finns det något behov av någon ytterligare inspelning? Det gör det naturligtvis. Det här är musik av en kaliber som bör finnas tillgänglig i olika tolkningar. Och man kan ju inte heller komma ifrån att ljudet på de nya skivorna är klart bättre än på de gamla. Att kalla sig Stenhammarkvartetten förpliktigar naturligtvis i detta sammanhang, men det är bara att konstatera att de fyra musikanterna inte behöver skämmas det minsta över sitt val av namn. Med sin vackra tonbildning och sin känsla för valörer och melodisk skönhet gör de musiken full rättvisa och deras inspelning måste rimligen räknas som det självklara förstavalet idag – vilket även gäller volym 1 och volym 2 i serien.

Och ni som tycker att omslagsbilden bra mycket liknar en Strindbergsmålning har förstås alldeles rätt. ”Underlandet” heter den.

__________