Hem » Bokhyllan, Facklitteratur, Recension » Dokumentär: De förklädda flickorna i Kabul

Dokumentär: De förklädda flickorna i Kabul

De förklädda flickorna i Kabul

Jenny Nordberg

Översättning: Ann Marie Ljungberg

Albert Bonniers förlag. 366 sid.

9789100126995De förklädda flickorna i Kabul är en skakande berättelse om förtryck, uppfinningsrikedom
och kollektiv självbedrägeri. En berättelse om seden bacha posh där flickor  kläs ut till pojkar för att familjen är i behov av söner.  Detta fenomen har journalisten och författaren Jenny Nordberg undersökt genom att hon har intervjuat ett antal personer som har erfarenhet av bacha posh på ett eller annat sätt.

Författaren har valt att börja boken  med en dikt skriven av en afghansk kvinna i Kabul 2009. En dikt som handlar om att hon skulle kunna vara vad som helst i världen men inte en afghansk kvinna.

Enligt FN är Afghanistan det värsta stället i världen att födas på. Och det farligaste landet att vara kvinna i. Ett land där bara pojkar och män räknas. Flickor och kvinnor ses som en handelsvara där fäderna får betalt när de gifter bort sina döttrar. En kvinna i Afghanistan är antingen en dotter eller en hustru – eller en änka – men det finns inte mycket däremellan. En skild kvinna är en fallen kvinna. En av de kvinnor som författaren har följt under en längre tid säger: ”Just nu är jag ingenting. Jag var ingenting och nu är jag ingenting. Jag var aldrig någon man, och aldrig någon kvinna. Nu kommer jag inte att vara hustru längre. När han tar barnen ifrån mig kommer jag inte att vara någon mor. För vem har jag då något värde? Kan du säga mig det? För vem?”

De förklädda flickorna i Kabul är inte en bok som man läser rakt igenom som en vanlig underhållningsroman utan innehållet väcker tankar och känslor. Det går inte att låta bli att känna med kvinnorna och flickorna i deras situation. Det enda de längtar efter är att få vara fria och ha rätten att vara sin egen person. Det som vi i väst tar för givet. Boken är välskriven och det förs en relevant diskussion i boken om bland annat kön, makt, krig, homosexualitet och den politiska/religiösa struktur som råder i Afghanistan. Det är en en bok som får en att fundera på hur orättvis världen är och vad frihet är för något. Frihet kan betyda olika beroende på var och vem man är, vilket kön man har och så vidare.  Boken gör ont att läsa och den får en att vakna till, men jag rekommenderar den starkt.

Maria Holmberg