Hem » Bokhyllan, Recension, Skönlitteratur » Roman: Klara, färdiga, dö

Roman: Klara, färdiga, dö

Klara, färdiga, dö
Lars Forsberg
Forum. 362 sid

9789137143804Klara, färdiga, dö är en kriminalkomedi och är Lars Forsbergs andra bok om den store självupptagna kriminalkommissarien Torsten Rexelius. Eller som han själv kallar sig kriminalkommissarie T-Rex. När jag fick boken i min hand så  funderade jag på hur  man egentligen skriver en bok om så allvarliga ämnen som mord, död och så vidare så att den blir rolig. En komedi.

Boken handlar så klart om mord och andra brott eftersom det är en deckare.  Redan i början så känns det som att jag tidigare har läst böcker om  poliser som är självupptagna och riktiga besserwissrar.  Bland annat  kommissarie Bäckström i Leif GW Perssons böcker.  Visst det finns vissa likheter med Perssons kriminalkommissarie men författaren Lars Forsbergs bok är mer en lightversion. Roligare och dråpligare. Stundtals tycker jag att han lyckas att få den till att vara riktigt rolig eftersom jag kommer på mig själv med att fnittra i fåtöljen. Den blir bättre desto längre in i berättelsen jag kommer.

Det går samtidigt inte att låta bli att bli irriterad på huvudpersonen eftersom han är en ganska jobbig typ. Men jag kan ändå känna en viss sympati för honom. Trots allt så är Torsten Rexelius ingen elak person utan bara en människa med fel och brister precis som vi andra. Det är bara att han blir lite för mycket ibland…

Enligt  Torsten Rexelius är T -Rex, den bäste polisen av alla och han älskar att stå i rampljuset. Han är en självupptagen, lat, rund polis som tror att han är samhällets stora hjälte som löser alla brutala mord och svåra brott. Han vill helst bara ha de riktigt svåra brotten så att hans briljanta hjärna får användas, mindre allvarliga brott kan någon annan ägna sig åt. Hans stora passion i livet är kaffe och bullar. När det hettar till så försvinner han till närmaste café för att äta bullar och annat gott. För hettar till gör det både när det gäller hans jakt på mördaren och när hans egen plats inom polismyndigheten ifrågasätts. Att han dessutom ramlar in under pågående rån och själv blir misstänkt gör inte saken bättre. Inget går som han har tänkt sig varken med arbetet, kärleken och dessutom växer midjemåttet. Midjemåttet som hans sambo Ulla nummer två tjatar om att han måste göra sig av med. Det ska ske genom att äta nyttigt och att motionera, vilket han lovar att han ska göra men som aldrig blir av som mycket annat som han lovar.

Lyckas han den här gången med att nysta upp brotten eller inte? Hur går det med verandan som han har skrutit för Ulla nummer ett och hennes nya målarkludd till man, att han ska bygga. Ja hur ska det går för den store T-Rex?

Läs gärna Klara, färdiga, dö i hängmattan i sommar på semestern. För det är en bok som inte kräver något av en som läsare utan det är bara att följa med.

Lars Forsberg arbetar själv som polis och säger att själva utredningarna av brott går till som i boken, men för övrigt är historien och personerna påhittade. Men jag undrar ändå om han inte har stött på någon T-Rex inom polisen i alla fall?

Maria Holmberg