Hem » Bokhyllan, Recension, Skönlitteratur » Roman: Feberfågel

Roman: Feberfågel

Feberfågel
Maria Nygren
Wahlström & Widstrand. 246 sid

9789146229391Feberfågel är Maria Nygrens första spänningsroman för vuxna. Hon har tidigare skrivit bland annat ungdomsromanerna Fjärde riket och Miriam om natten.

Feberfågel handlar om Linn som har lämnat sitt tidigare liv som polis efter ett traumatiskt missfall och en misslyckad relation. Hennes nya arbete går ut på att avslöja försäkringsbedrägerier. Hon får i uppdrag att åka till Sejdarö som ligger avsides i Ålandshav för att utreda varför det har skett så många olyckor på ön. Där råkar hon så klart ut för en mängd otäcka händelser vilket får henne att misstänka att allt inte är som det ska vara på ön. Men är det verkligen försäkringsbedrägerier eller är det något annat som ligger bakom alla olyckor? Något som inte går att förklara. Något övernaturligt eller är det den mänskliga handen som ligger bakom olycksfallen?

Feberfågel är en lagom spännande bok att krypa ner under täcket och läsa när regnet smattrar mot fönstret. Det är en lättläst bok som du sveper igenom på några timmar. Handlingen är tyvärr ganska banal och det går att nästan räkna ut hur historien ska sluta. Maria Nygren försöker väva in det onaturliga med det naturliga. Det funkar inte fullt ut – speciellt inte i slutet. Det känns som att hon vill forcera fram något mer med historien än att den ska bara vara en vanlig deckare. Trots den banala historien så fortsätter jag att läsa Feberfågel ända till slutet och det är på grund av hennes naturbeskrivningar och hennes sätt att berätta om människorna. Hon gör det så bra så att det känns som om jag vore med på ön också på något konstigt sätt.

Jag är så kallad “allätare” när det gäller böcker. Så varför inte! Jag kanske skulle läsa några av hennes ungdomsböcker som hon tidigare har gett ut.

Maria Holmberg