Hem » Recension, Skivhyllan, Skivor, Uncategorized » CD: Trio X of Sweden och Corpo

Trio X of Sweden: Atonement (Prophone /Naxos). Speltid: 66’50.

Lennart Simonsson (piano), Joakim Ekberg (trummor), Per V Johansson (bas)

–

Corpo: Solid (Prophone /Naxos). Speltid: 48’15.

Mikael Godée (sopransax, flöjt), Ebba Westerberg (slagverk, röst), Anna Lund (trummor), Thomas Markusson (bas), Lars-Erik Norrström (piano, keyboards)

Betyg: 3

Kanske kan man säga att Trio X of Sweden har gjort det till ”sin grej” att utgå från och jazza till kända klassiska musikstycken, psalmer och folklig visa. Det nya albumet går vidare på samma spår med musik av exempelvis Hugo Alfvén, Felix Mendelssohn, Bellman och Stephen Sondheim. Men det finns även nykomponerat av Lennart Simonsson och Per V Johansson som ingår i trion tillsammans med Joakim Ekberg.

Man har inte några ambitioner att leta fram udda eller sällan spelade stycken utan här rör det sig om Alfvéns ”Vallflickans dans”, Mendelssohns brudmarsch, Bellmans ”Liksom en herdinna” och Sondheims ”Send in the Clowns”. Igenkänningsfaktorn ingår så att säga i konceptet och här finns ingen strävan att försöka vara originell. Däremot har man en uppenbar vilja att spela sympatisk, snygg och avspänd jazz – med mycket angenämt resultat. Albumet heter Atonement vilket brukar översättas med ”försoning” och ”gottgörelse”. Men här anar man nog också en lite vitsig tanke att man så att säga ”tonar samman” med kända stycken från andra genrer. Det är i alla fall precis det man gör.

Vill man ha ny svensk jazz som är lite mer spännande kan man söka sig till kvintetten Corpos nya cd Solid. Även här spelas melodiös jazz med nordiska inslag. Men man öppnar också för asiatiska och afrikanska influenser. De senare märks inte minst i slagverkssektionen där Anna Lund och Ebba Westerberg tar för sig på ett spännande sätt. Annars är Thomas Markussons bas i hög grad drivande medan Lars-Erik Norrströms piano och keyboard skapar atmosfär och Mikael Godées flöjt och saxofon lyfter fram det melodiska, där speciellt en slinga återkommer och binder ihop albumet.

__________

Sten Wistrand tillhör Kulturdelens redaktion