Hem » Kulturdelen rekommenderar, Recension, Skivhyllan, Skivor » CD: Orkesterverk av Ginastera

CD: Orkesterverk av Ginastera

Alberto Ginastera: Orchestral Works 3: Piano concerto No. 1*; Variaciones concertantes; Concierto argentino (Chandos /Naxos). Speltid: 66’08.

Xiayin Wang (piano)*, BBC Philharmonic, Juanjo Mena (dirigent)

Argentinaren Alberto Ginastera (1916-1983) är ingalunda okänd. Men det är inte så att skivbolagen vräker ut hans musik. Flitigast är nog Naxos, men även Capriccio har hakat på. Och så har Chandos inlett en satsning på hans orkestermusik. Nu är det dags för den tredje utgåvan. Här återfinns Variaciones concertantes, Concierto argentino och Pianokonsert nr 1 (den andra konserten hittar man på en tidigare utgåva i serien).

Den “argentinska konserten” (1935) för piano och orkester skrev Ginastera osannolikt nog som 19-årig student. Att han snabbt valde att dra tillbaka den framstår som obegripligt. Det är ett härligt verk, starkt förankrat i häftiga latinamerikanska dansrytmer och med ett smältande vackert adagietto som mellansats. De “konsertanta variationena” (1953) utgör ett slags konsert för kammarorkester. Verket hör hemma inom den period som Ginastera själv kallade “subjektiv nationalism” för att betona att han nu använde sig av argentinsk tradition på ett mer personligt sätt än tidigare. Sin tredje och sista skaparperiod benämnde han “neo-expressionism” och hit hör pianokonserten (1961). Den har starka drag av Stravinsky och, inte minst, Béla Bartók med sin våldsamt rytmiska kraftutveckling och avsnitt av avklarnad stillhet. Man kan fråga sig varför inte fler pianister kastar sig över den här fantastiska utmaningen. Den finns i alla fall sedan tidigare med Dora De Marinis och Slovakiska radions symfoniorketser under Julio Malaval (Naxos). Men nykomlingen har ett klart bättre bett i spelet och ett mer väldefinierat ljud, vilket i sammanhanget inte är oväsentligt.

Varje ny skiva med Alberto Ginastera tycks stärka hans ställning som en av 1900-talets stora tonsättare.

__________