Hem » Kulturdelen rekommenderar, Recension, Skivhyllan, Skivor » CD: Stråkkvartetter av Dag Wirén

CD: Stråkkvartetter av Dag Wirén

Dag Wirén: String Quartets Nos. 2–5 (Naxos). Speltid: 70’36.

Wirén Quartet: Roger Olsson (violin), Hans Elvkull (violin), Linn Elvkull (viola), Hanna Thorell (cello)

Johan Wikmanson, Franz Berwald, Wilhelm Stenhammar, Hilding Rosenberg, Dag Wirén, Jan Carlstedt, Karl-Erik Welin. Så skulle den svenska stråkkvartettens historia från 1700-talet och framåt kunna sammanfattas. Men nu är det Dag Wirén och ingen annan som är på tapeten. Tillsammans med Lars-Erik Larsson, Gunnar de Frumerie och Erland von Koch brukar Wirén räknas till trettitalisterna, och det var under det decenniet han fick sitt stora genombrott med Serenad för stråkorkester.

Dag Wirén ca. 1960.

Av hans fem stråkkvartettet skrevs två under 30-talet, men den första drog han tillbaka, så när Naxos nu spelat in kvartetterna 2–5 är det faktiskt en komplett inspelning. Wirén återkom regelbundet till formen så att vi får en serie komponerad 1935, 1945, 1953 och, nu blir det ett litet skutt, 1970. Och tro mig, dessa kvartetter hör till de absolut bästa som skrivits i Sverige inom genren. Vad 4:an beträffar tål den vilken jämförelse som helst.

Wiréns musikaliska credo löd: ”Jag tror på Mozart, Nielsen och den absoluta musiken.” Men han lyfte också gärna fram Bach och Honegger. I den första kvartetten finns annars en fransk ton, ett drag av Ravel – vilket inte är så konstigt då han skrev den direkt efter hemkomsten från några års studier i Paris. Båda tvåan och trean bjuder angenäm musik, men det är ändå fyran och femman som står ut som mästerverken, och då alldeles speciellt fyran. Wirén framstår som lika europeisk som nordisk. Musiken är klassiskt ren och välstrukturerad. Här finns ofta musikantisk spelglädje som man bara måste falla för, låt vara att den mörknar och blir strävare med åren – djupnar, om man så vill.

Naxos-utgåvan är inte den första kompletta inspelningen av kvartetterna utan utmanar en oerhört fin cd med Lysellkvartetten från 2005 (Daphne Records). Men vilka spelar på den nu aktuella skiva? Jo, det är passande nog Wirénkvartetten. Den består av fyra musiker från Svenska Kammarorkestern i Örebro, och att man valt att kalla sig just Wirénkvartetten är inte så konstigt. I Örebro konserthus finns Wirénsalen, vilket inte heller är så konstigt. Dag Wirén är nämligen den främste tonsättare som länet frambringat. Han föddes 1905 i Striberg (nära Nora), växte upp i Fjugesta och tog studenten i Örebro. Sedan drog han vidare.

Jag valde att blindtesta de två inspelningarna och kunde konstatera att den ena karaktäriserades av en större intensitet och attack i spelet. Men den andra var mindre spetsig och med en större värme – och vilken jag tyckte bäst om blev till sist svårt att avgöra. Det visade sig att den första var den med Lysellkvartetten och den andra den med Wirénkvartetten. Dött lopp alltså. Eller hellre: lika levande.

__________