Hem » Recension, Skivhyllan, Skivor » CD: Midsommar med Fjarill och Folk & Jazz med Meta Roos

CD: Midsommar med Fjarill och Folk & Jazz med Meta Roos

Fjarill: Midsommar (Butter & Fly Records/Indigo). Speltid: 54’16.

Aino Löwenmark (sång, piano), Hanmari Spiegel (violin, viola, piano, sång, elgitarr), Friedrich Paravicini (ondes martenot och cello), Jürgen Spiegel (trummor och slagverk), Sandro Giampietro (akustisk gitarr), Hans-Georg Spiegel (dragspel)

Meta Roos och Trio X of Sweden: Folk & Jazz (Prophone/Naxos). Speltid: 42’45.

Meta Roos (sång), Lennart Simonsson (piano), Per V. Johansson (bas), Joakim Ekberg (trummor)

Här är albumet för alla er som inte kan få nog av finstämt nordiskt vemod och svårmod. Duon Fjarill, som jag först läste som fjäril, vecklar ut sina vingar på albumet Midsommar. Aino Löwenmark har sina rötter i svenska Dalarna, och Hanmari Spiegel utanför Pretoria i Sydafrika, men deras bas är Hamburg, och releasekonserten för det här albumet hölls minsann i nya flotta konserthuset Elbphilharmonie i Hamburg. Då är man stor i Tyskland. Men man sjunger huvudsakligen på svenska, och albumet är precis så svenskt som man kan tro. Det inleds med ”Den blomstertid nu kommer” och spär på med ”Kristallen den fina”, ”Den signade dag”, ”Jag vet en dejlig rosa”, ”Uti vår hage” och ”Värmlandsvisan”. Däremellan får vi tre tonsättningar av Pär Lagerkvists dikter och, tyvärr får man nog säga, två texter av duon själv, där Py Bäckman-varning gäller för ”My Pad”. Allt är vackert och liksom lite sprött och skirt, men inte så sött som jag befarade när jag såg bilderna på omslaget och texthäftet. Duon brukar beskrivas som ”folkpop”, men jag vet inte om egentligen säger så mycket om deras musik.

Det är lätt att förstå att Fjarill går hem i Tyskland, för det som förmedlas här är i hög grad den bland tyskar så älskade naturromantiska bilden av Sverige – som för all del även slår an här hemma. Och man gör det onekligen stämningsfullt och innerligt. Pianot droppar sina toner över stråkarna och här finns inget som skorrar eller låter ana opassande passioner och blomsterkransar på sniskan. Allt är nätt och prydligt utan att bli menlöst; det är gjort med känsla. Arrangemangen får också en del av de välbekanta visorna att låta nya och spännande. Sedan går det inte att komma ifrån att det i längden känns lite väl andäktigt och tindrande stjärnögt, och då far tankarna till Lena Willemark och Ale Möller och vad de hade gjort av samma material. Men visst fångar Fjarill det där vemodet som kan gripa oss lite till mans och kvinns i Nordens ljusa sommarnätter, de som är så vackra att både livet och döden känns nära.

En helt annan attityd till folkvisan möter vi på Folk & Jazz med Meta Roos och Trio X of Sweden. Här kan det bli mer burleskt, speciellt i de nyskrivna låtarna som anknyter till folklig tradition med mer eller mindre lyckat resultat, mer mindre än mer, om jag ska vara ärlig. Skivans stora behållning är Trio X som bidrar med riktigt snitsigt spel. Lyssna bara på Lennart Simonssons rytmiskt härligt knixiga piano i ”Bodapolskor”! Det här kan samtidigt bli lite problematiskt, då Roos inte riktigt kan matcha musikerna. Hon har ingen jazzröst som sticker ut, och det finns en tendens att den blir lite svajig när den ska bli känslosam. Det gäller inte minst ”Allt under himmelens fäste”. Och så blir det lätt lite larvigt när man själv verkar tycka, som i ”Skogsrået”, att man är härligt skabröst vågad. Men det sagt finns en härlig jazztrio att avnjuta och som drar upp betyget.

__________