Hem » Kulturdelen rekommenderar, Recension, Skivhyllan, Skivor, Uncategorized » CD: Vayter med Anne Kalmering & Stahlhammer Klezmer Classic

CD: Vayter med Anne Kalmering & Stahlhammer Klezmer Classic

Anne Kalmering & Stahlhammer Klezmer Classic: Vayter (Kakafon Records/Naxos). Speltid: 40’34.

Anne Kalmering (sång), Semmy Stahlhammer (fiol), Miriam Oldenburg (dragspel) och Isabel Blommé (cello)

Betyg: 

Så här drygt fyrtio efter klezmermusikens revival i USA med The Klezmorim och Andy Statman kan man konstatera att den också hittat tillbaka till det östliga Europa som den en gång tvingades bort från av tsarryska pogromer och nazistisk dödsindustri. Den har rent av fått fotfäste i Sverige; i år kan gruppen Sabbath Hela Veckan faktiskt fira trettioårsjubileum. Klezmer spelas idag av såväl jude som goj och kan dyka upp som filmmusik i sammanhang som inte har ett dugg med den ursprungliga klezmerkontexten att göra.

Ordet klezmer kommer från hebreiskan och kan uttydas ”ett kärl som frambringar sång” – ett vackert sätt att säga instrument. Man kan också notera att inte minst klezmerviolinen och klezmerklarinetten gärna närmar sig den mänskliga rösten i uttrycksfullhet och i den starka viljan att förmedla något, att beröra. Och då kan det bara vara ett kort danssteg mellan förtvivlan och hänryckt glädje.

Med albumet Vayter (ung. Vidare/Framåt) skivdebuterar Anne Kalmering och Stahlhammer Klezmer Classic. De är inga nykomlingar i branschen utan har sjungit och spelat tillsammans i åtskilliga år. Men det är alltså först nu som de kommit till skott med en cd. Men den som väntar på något gott … I Norden har inte minst Bente Kahan och Basia Frydman gjort mycket för jiddischsången, och till deras namn kan man nu foga Kalmerings. Hennes röst är strävare, hesare och raspigare än Basia Frydmans mörka och fylligt mjuka stämma – utan att bli lika våldsamt dramatiskt expressiv som Bente Kahans. Hon har kort sagt sin egen personlighet.

Semmy Stahlhammer har varit förste konsertmästare vid Operan i Stockholm, men han har också en klezmertradition att falla tillbaka på. Hans farfar och farbröder ingick i polska Stahlhammer Klezmer Orchestra – som tystnade i de nazistiska utrotningslägren. Tillsammans med Miriam Oldenburg på dragspel och Isabel Blommé på cello för han nu traditionen vidare på sitt eget sätt. Många förknippar kanske klezmer med klarinett och tänker på musiker som Giora Feidman, David Krakauer och Kurt Bjorling. Men det går precis lika bra att spela klezmer utan klarinett. Det kan ju räcka att nämna polska trion Kroke som exempel – och en en violinist som Alicia Svigal. Med tanke på Stahlhammers rötter i den klassiska musiken kan man också nämna Itzak Perlman.

Stahlhammers fiol kan vara smeksam och älsklig och angelägen och robust; den kan kvittra som en fågel och den kan tala allvarsamma ord. Den vill oss något. Den har något den vill berätta och sjunga om – en vilja som också präglar hela albumet. Så låt oss lyssna!

__________

Sten Wistrand ingår i Kulturdelens redaktion.

 

Share

Lämna ett svar

Okonstmuseet

  • Veikko Aaltona – hötorgskonstens kung

    Äntligen! Långt efter att jag egentligen slutat samla på okonst […]

    Share
  • Merchandise

    Merchandise är ett engelskt ord som rätt och slätt betyder […]

    Share
  • Troféer och priser

    Troféer och priser har funnits länge. De är symboler för […]

    Share
  • Mat

    Alla livsmedel används inte till att äta. Det finns mat […]

    Share
  • Djurdelar

    Det förekommer djurdelar inom konsten. Det är inte bara Damien […]

    Share

Blå Kalender

  • En viss oro

    En viss oro förmärks   Huvudsaken läggs åt sidan Sånt […]

    Share
  • Att lyckas

    Att lyckas Jämföras   Bra och dåligt   Mittemellan Är […]

    Share
  • Lådan

    Jag är född i en trädstam   Av brädorna snickrar […]

    Share

Kulturbloggen

© 2019 Kulturdelen. All Rights Reserved. Logga in - Designed, developed and maintained by TypeTree