Hem » Recension, Skivhyllan, Skivor » CD: Uma Elmo med Jakob Bro

CD: Uma Elmo med Jakob Bro

Jakob Bro: Uma Elmo (ECM/Naxos). Speltid: 61’47.
Jakob Bro (gitarr), Arve Henriksen (trumpet, piccolatrumpet), Jorge Rossy (trummor)

För tre sedan kom den danske gitarristen Jakob Bro med två album: Returnings och Bay of Rainbows. Jag fastnade speciellt för det senare där Palle Mikkelbergs trumpet klangligt kompletterade jazztrion. På det nya albumet Uma Elmo är Bro tillbaka med en trio, där han behållit trumpeten och tagit bort basen. Och blåser gör ingen mindre än Arve Henriksen. Liksom tidigare handlar det om att skapa stämningar, ge det undanglidande gestalt, få gråzoner och svårfångade känslolägen att träda fram. Slagverket finns inte där för att låta Jorge Rossy trumma fram taktfasta rytmer utan för att diskret men distinkt bidra till atmosfären. ”Reconstructing a Dream” heter det första spåret, och det hade mycket väl också kunnat vara albumets titel. Allt är lågmält och med drag av ambient; drömska ljudlandskap breder ut sig – men de saknar inte dramatik.

Det skulle lätt ha kunnat bli undflyende och enahanda. Men det blir det inte. För Bro är inte elgitarren i första hand ett knäppinstrument att fingra melodier på (jodå, det gör han också) utan snarare en mixer för ljudeffekter. De bildar ett slags föränderlig klangmatta för Rossys slagverk att göra avtryck i. Annars är det inte minst Henriksens trumpet – dämpad, sökande, uttrycksfull – som ger albumet karaktär och förhindrar att det löses upp i dimma. Man försjunker i musiken och hamnar i ett tillstånd som kan påminna om det där mellan sömn och vaka där alla sinnen fortfarande fungerar och sensibelt registrerar allt som sker. Uma Elmo är det bästa jag hört av Jakob Bro.

__________