Hem » Bokhyllan, Facklitteratur, Recension » Historia: Vikingatidens Vagga

Historia: Vikingatidens Vagga

Vikingatidens Vagga

Kristina Ekero Eriksson

Natur & Kultur. Utgiven 2021. 301 sidor

Finns det någon i hela världen som inte känner till vikingarna? Det är tveksamt. Vi må ha olika syn på dem beroende på hur de beskrivits av vår historia, men kända är de, oavsett om vi fortfarande både skräms och fascineras av den bön som sägs ha betts i kloster runt om i Europa; ”Herre, skydda oss från Nordmännens vrede” eller om vi helt enkelt förförts av Ragnar Lothbrok i den globalt populära serien Vikings. Men vikingatiden var bara en suck på ett par-tre hundra år i slutet av den tusen år långa järnåldern, och för perioderna innan dess har uppmärksamheten varit mindre.

Det är just det vetenskapsjournalisten Kristina Ekero Eriksson konstaterar i sin nyligen utkomna bok om Vendeltiden; Vikingatidens Vagga. Vendeltiden, som fått sitt namn av just Vendel i Uppland, är var det började.

Kristina Ekero Eriksson har skrivit en bok där läsaren, ackompanjerad av fantastiska bilder inte minst av fornfynd, får lära sig om denna styvmoderligt behandlade period som lade grunden för de skandinaviska resorna ut i Europa genom handelskontakter och konflikter. Vi möter de brittiska kungar som bör ha varit väl bekanta med sina samtida i Svealand vars gravfynd bär sådana stora likheter med den legendariska graven i Sutton Ho i England att kontakterna bör ses som självklara. Med avstamp i attacken mot klostret på ön Lindisfarne i Northumbria år 795, det som ses som den första attacken genomförd av vikingar, arbetar Ekero Eriksson sig bakåt i tiden via traditioner, hantverk, begravningar och de gåvor arkeologerna sedan i vissa fall hittat, bland annat i Vendel och Valsgärde, även det i Uppland.

I Vikingatidens Vagga går författaren pedagogiskt och engagerat igenom olika aspekter både av den vendeltida krigarkulturen, konsten, kulturen och människornas plats i både deras samtid och trosuppfattning. Det är inte svårt att se att det var ur denna kultur den senare och långt mer ryktbara vikingatiden sedan uppstod och boken rekommenderas till alla som vill få en inblick i Vendeltid.

Camilla Johansson