Hem » Recension, Skivhyllan, Skivor » CD: Ellas Kapell och Johanna Pettersson

Ellas Kapell: What’s it All About? (Prophone/Naxos). Speltid: 52’40.

Lovisa Jennervall (sång), Manne Skafvenstedt (piano), Anders Langørgen (kontrabas), Edvin Fridolfsson (trummor), Magnus Lindgren (tenorsaxofon), Karin Hammar (trombon)

Release: 12 nov 2021

Johanna Pettersson: The Show Must Go On (Prophone/Naxos). Speltid: 46’21.

Johanna Pettersson (sång), Filip Ekestubbe (piano), Thomas Sjödell (bas), Adam Ross (trummor), Peter Asplund (trumpet)

Det råder sannerligen ingen brist på svenska jazzsångerskor, och fler blir de. Nu skivdebuterar Johanna Pettersson.

Men låt oss börja med Lovisa Jennervall och Ellas Kapell som förra året fick något av ett genombrott med albumet Longing (Prophone), där repertoaren också bekräftade man kanske misstänkte – nämligen att den där Ella är Ella Fitzgerald. Kvinnan som sjunger i kapellet heter ju Lovisa Jennervall. På nya cd:n What’s it All About? fortsätter kvartetten att utforska The Great American Songbook med låtar som ”Cheek to Cheek” och ”My Funny Valentine”. Den här gången saknas Klas Lindquist på altsax och klarinett, vilket är lite synd då han gav en expressiv touch åt anrättningen. Men Edvin Fridulfsson (trummor), Manne Skafvenstedt (piano) och Anders Langørgen (bas) håller stilen. Och på tre låtar gästspelar Karin Hammar på trombon och Magnus Lindgren på tenorsax. På förra albumet tyckte jag att Jennervalls snyggt klingande stämma vid några tillfällen kunde bli lite gapig. Det har hon arbetat bort nu, och gruppen behandlar de gamla slagnumren med all den respektlösa respekt de förtjänar och får dem all låta moderna utan att begå övervåld. De som tyckte om det förra albumet, och det var uppenbarligen många, kommer säkert att uppskatta även detta – vilket också betyder att det inte har hänt så mycket sedan sist. Mer än att Klas Lindquist tyvärr försvunnit. Men det är inget fel på konceptet, så frågan What’s it All About? låter sig bäst besvaras med: groovy music making.

Johanna Pettersson debutalbum The Show Must Go on påminner inte så lite Ellas Kapell. Även här är det The Great American Songbook som gäller. Och liksom Jennervall omger sig Pettersson med musiker som ser till att traditionen förmedlas i modern och rivig tappning. Vid pianot sitter alltid pålitlige och svängige Filip Ekestubbe, bekant bl.a. för sitt samarbete med Isabella Lundgren och Amanda Ginsburg. Vid hans sida hittar vi Thomas Sjödell på bas och Adam Ross på trummor, och till denna klassiska jazztrio adderas ingen mindre än Peter Asplund på trumpet. Det är lite kaxigt av Johanna Pettersson att ge sig i kast med den här repertoaren, men det är en imponerande debut som lovar gott.

__________