Hem » Recension, Skivhyllan, Skivor » CD: Bach på klavikord med András Schiff

CD: Bach på klavikord med András Schiff

Johann Sebastian Bach: Clavichord: Capriccio 992, Inventions BWV 772–786, Four Duets BWV 802–805, Ricercar à 3 from BWV 1079, Sinfonias BWV 787–801, Chromatic Fantasia and Fugue BWV 903. (ECM). 2 cd. Speltid: 48’16 + 35’38.

András Schiff (klavikord)

Har man inget annat för sig kan man gräla om huruvida det är okej eller inte att spela Bach på flygel. För barockpuristen är det cembalo som gäller. Andra finner det vara en välgärning att befria Bach från klirret och låta hans musik få uppleva Steinway-klangen. Den brittiske dirigenten sir Thomas Beecham, som var känd för sina drastiska repliker, tyckte att cembalon lät som två skelett som kopulerar på ett plåttak. Men hur ska vi förhålla oss till klavikordet, detta till synes oansenliga instrument som förvisso fanns på Bachs tid? Ja, det inte bara fanns, det var det helt dominerande klaverinstrumentet i de borgerliga hemmen ännu in på 1800-talet. Och det finns indikationer på att Bach själv tänkte sig att hans sinfonior och inventioner skulle göra sig bäst på just ett klavikord för att få fram det sångbara i musiken.

Klavikord. Foto: Gérard Janot.

Pianisten András Schiff har med åren allt mer kommit att intressera sig för tidstrogna instrument. När han på senare tid återvänt till Schubert har han valt att spela honom på fortepiano, och det gör han med den äran. När han nu tar upp sin gamle husgud Bach har han inte satt sig vid en cembalo men väl vid ett klavikord. Schiff är ju en av de stora Bach-pianisterna med en hel rad inspelningar bakom sig på Decca och ECM, så nog blir man nyfiken på hur detta ska fungera. Det enkla svaret är: bra. Han spelar för övrigt på en kopia av ett instrument tillverkat 1743 i Sverige, dit klavermakaren Jacob Specken kommit 1728 för att förse landet med instrument.

Dubbel-cd:n rymmer inventionerna 1–15, sinfoniorna 1–15 och dessutom Fyra duetter, Kromatisk fantasia och fuga, Ricercar à 3 och Capriccio vid en älskad broders avfärd. Klavikordet har sin helt egna klang, helt olik cembalons men även fortepianots och flygelns. Så slås också strängarna an på ett annat sätt. Det gör att den som uppfattar fortepianot som stumt klonkande och cembalon som rasslande möjligen skulle kunna uppskatta klavikordet, även om det är långt mer intimt, sprött och ”röstsvagt” än flygeln; lite plinkigt skulle någon kanske säga.

Om man jämför denna nya inspelning med Schiffs tidigare där han trakterar piano är skillnaden verkligen slående. Det handlar inte bara om klangen utan också om att klavikordet lyfter fram nyanser och enskilda toner på ett annat sätt den moderna flygeln. Det betyder inte att jag finner det överlägset pianot och att musiken nu låter bättre. Ska jag vara helt ärlig är det nog i första hand Schiffs underbara inspelningar på piano jag kommer att återvända till. Men det är spännande att här höra Bach liksom på nytt. Och kanske har Schiff rätt när han skriver att det handlar om att vänja sig vid denna denna ”milda varelse”, som han kallar klavikordet, och dess lite främmande och personliga röst.

__________

PS: Angående betyget bör kanske sägas att jag knappast skulle rekommendera det här albumet till den som nalkas Bachs klavermusik för första gången. Då är risken stor att man bli avskräckt. Men har man väl hört t.ex. Schiff på piano är det intressant och spännande att nu höra honom spela på det instrument som Bach antagligen/möjligen själv hade i åtanke när han skrev dem.