Hem » Recension, Skivhyllan, Skivor, Uncategorized » CD: Trust med Anders Hagberg

CD: Trust med Anders Hagberg

Anders Hagberg
: Trust (Prophonel/Naxos). Speltid:50’55.
Anders Hagberg (flöjt, basflöjt, kontrabasflöjt, matusiflöjt, sopransaxofon, mungiga, piano, gong, klockspel, elektronik), Lisbeth Diers (slagverk, cymbaler)

Skivrealese: 21 september 2018

Anders Hagberg är knepig att placera i en fålla, och det är verkligen inte sagt som kritik. På sitt förra album Där du går, tillsammans med pianisten och organisten Johannes Landgren, hämtade han inspiration från visor, folkliga koraler, jojk och indisk raga – och på den helt fantastiska cd:n Melodic Melange förenade han nordisk jazz och arabisk musik tillsammans med oud-spelare Ahmad al Khatib. På den nu aktuella skivan Trust (som ska uttalas på engelska och inte på svenska!) är han i stort sett ensam, även om slagverkaren Lisbeth Diers dyker upp på några spår. Nå, ensam är han ju inte, eftersom han har med sig hela sin stora flöjtfamilj och sin sopransaxofon och lite till. Det mest spektakulära instrumentet är väl kontrabasflöjten med sina djupa och mörka klanger, väl lämpade att skapa atmosfär av ambient-karaktär. Flöjten förknippas väl annars mycket med ljusa och lite pastorala melodislingor och Hagberg är inte främmande för den traditionen. Men flöjten kan lika gärna uttrycka klagan och ödslig övergivenhet. Inom sufisk tradition sjunger rörflöjten sin förtvivlan över att vara avskuren från sitt ursprung och symboliserar själens längtan att förenas med Gud. Men Hagberg kan genom korta luftstötar även använda flöjten som rytminstrument. Han är kort sagt en helt suverän flöjtist som avlockar sina instrument hela deras inneboende register med ofta mycket suggestiva resultat.

__________