Hem » Kulturdelen rekommenderar, Recension, Skivhyllan, Skivor » CD: Roma med Enrico Rava & Joe Lovano

CD: Roma med Enrico Rava & Joe Lovano

Enrico Rava & Joe Lovano: Roma (ECM/Naxos). Speltid: 66’16.

Enrico Rava (flygelhorn), Joe Lovano (tenorsaxofon, tarogato), Giovanni Guidi (piano), Dezron Douglas (kontrabas), Gerald Cleaver (trummor)

Enrico Rava och Joe Lovano tillsammans på ett album – nog blir man nyfiken och förväntansfull! Och lugn, man blir inte besviken. Men det är förstås lite orättvist att bara nämna två i en kvintett, även om Ravas flygelhorn och Lovanos tenorsax dominerar det solistiska. Men i nästan lika hög grad är det pianisten Giovanni Guidis skiva. Han växlar mellan att vara diskret och pådrivande, romantiker och modernist. Därför känns det inte heller konstigt att det blir han som får avrunda hela konserten med ett långt och vackert pianosolo. Men utan Dezron Dougla på kontrabas och Gerald Cleaver (som tidigare arbetat med bland andra Craig Taborn och Tomasz Stańko) på trummor hade det naturligtvis inte heller blivit så bra som det blivit. Vilken rytmsektion!

Enrico Rava (foto: ECM)

Roma är en konsertupptagning från november 2018 i – ja, Rom förstås. Enrico Rava var då 79 år, men spelar som om ålder inte fanns eller snarare som att ett långt musikerlivs erfarenhet utan problem låter sig förenas med ungdomlig nyfikenhet. Karln är lika cool som alltid. Och att han och den tjugo år yngre Joe Lovano funnit varandra står klart. Ett utmärkt exempel på hur man spänner en båge över tiden är också den sista nästan tjugo minuter långa sessionen som börjar med Lovanos ”Drum Song”, letar sig bakåt till Coltranes ”Spiritual” och slutligen landar i Arlens och Harburgs ”Over the Rainbow”.

Roma är ett helt suveränt album präglat av stark intensitet och absolut närvaro, ett album som kan göra vem som helst lycklig.

__________