Hem » Kulturdelen rekommenderar, Recension, Skivhyllan, Skivor » CD: En attendant med Marcin Wasilewski Trio

CD: En attendant med Marcin Wasilewski Trio

Marcin Wasilewski Trio: En attendant (ECM/Naxos). Speltid: 43‘03.
Marcin Wasilewski (piano), Slawomir Kurkiewicz (kontrabas), Michał Miśkiewicz (trummor)

Release: 10 september 2021

Ett nytt album med Marcin Wasilewski Trio väcker förväntningar. Och hittills har jag aldrig blivit besviken. Inte nu heller. Titeln En attendant låter kanske ana att det inte händer så mycket; man befinner sig “i väntan”. På vad? Godot? Men precis som hos Beckett händer det mer än man kan ana även när man väntar. Stora gester och dramatiska utspel har aldrig varit trions kännetecken, men frågan är om inte detta är dess mest lågmälda och inåtvända album hittills. Den rytmiska pulsen är mindre framträdande och det melodiska mer uppbrutet. Kanske kan man säga att den yttre energin vänts mot en mer inre laddning. Och att vara i ett tillstånd av väntan utesluter inte ett sökande, ett taktilt trevande, ett klangligt utforskande.

Egna kompositioner blandas med verk av Carla Bley och Bach (en riktigt snygg variation på den 25:e variationen i Goldbergvariationerna). Och en sann melodiker som Wasilewski kan naturligtvis inte avhålla sig från att i några fall låta sin mer romantiska läggning blomma, som i ”Glimmer of Hope”. Samtidigt skapar Michał Miśkiewicz’ påhittiga och rikt varierade trumspel här en effektfull kontrast till det ljuvt vackra, och i ”Riders on the Storm” kan man avnjuta Slawomir Kurkiewicz’ snyggt drivande bas bakom pianots ljusa klanger. Efter att ha spelat tillsammans i nu 28 år vet medlemmarna exakt var de har varandra, men här finns inga tecken på rutin eller att man tröttnat på varandra; nyfiket söker man sig vidare. Och självklart hänger jag på! En attendant är en ren njutning.

__________

Några tidigare album: Faithful (2011), Marcin Wasilewski Trio Live (2018) , Arctic Riff (med Joe Lovano, 2020).