Hem » Recension, Skivhyllan, Skivor » CD: Pianomusik av Andrea Tarrodi och Ylva Skog

CD: Pianomusik av Andrea Tarrodi och Ylva Skog

Andrea Tarrodi: Twelve Pieces for Piano; Suite for Piano. Ylva Skog: Five Moon Pieces; Winter Poem*; Staying in Tune* (dB Productions/Naxos). Speltid: 54’55.

Ann-Sofi Klingberg (piano) och Mats Widlund (piano)*

När man skriver om Andrea Tarrodis och Ylva Skogs musik är det lätt hänt att man nämner Maurice Ravel. Så även nu. Redan de första tonerna i Tarrodis Twelve Pieces for Piano får mig att tänka på Ravels Jeux d’eau och sedan dyker till exempel Miroirs och Gaspard de la nuit upp i bakhuvudet lite nu och då. Annars är själva idén att porträttera årets tolv månader i lika många små stycken hämtad från Fanny Mendelssohns pianosvit Das Jahr eller Tjajkovskijs motsvarande Årstiderna. Men Tarrodi låter inte som Mendelssohn eller Tjajkovskij utan som Ravel. Det betyder att det rör sig om oerhört läcker pianomusik: skimrande, glittrande, lättrörlig som klart porlande vatten. Men här finns också, precis som hos fransmannen, mer lugubra stämningar. Det gäller inte minst när vi kommer till ”December”. Jag älskar Ravels pianomusik, och jag tycker verkligen mycket om det som jag hör här. Tarrodi har en suverän känsla för klang och färg. Samtidigt kan intrycket av ”à la manière de Ravel” bli lite väl påfallande. Ylva Skogs Five Moon Pieces kan också dra åt det impressionistiska men är mer robusta med drag av såväl romantik som fransk neoklassicism. Även detta är mycket tilltalande musik.

Vid tillkomsten av båda dessa verk har pianisten Ann-Sofi Klingberg haft ett finger med i spelet, eller snarare har hon väl haft alla tio fingrarna med. Vad jag förstår av skivkommentaren är det hon som utmanat de båda tonsättarna att skriva var sitt verk bestående av mindre stycken som skulle kunna attrahera unga pianostudenter. Jag kan inte tänka mig annat än att de lyckats med detta. Det är alltså helt i sin ordning att det är Klingberg som här anförtrotts att spela in de två verken, plus ytterligare några. I Skogs två avslutande verk för fyrhändigt piano för hon sällskap av Mats Widlund.

Nog är man tacksam att det lilla skivbolaget dB Productions envetet satsar på svensk musik, inte minst av kvinnliga tonsättare. Skivan befäster Tarrodis och Skogs ställning som två av Sveriges mest hörvärda tonsättare av idag.

__________

PS. Fler inspelningar av Tarrodi hittar ni här och här och av Skog här och här.